Άρθρα συνεργατών και από άλλες πηγές. Επιλέξτε από το μενού την κατηγορία που επιθυμείτε.

Ο σκηνοθέτης του «Gloria», της ταινίας έκπληξη από τη Χιλή, μιλά στο Flix για τα χρόνια που περνούν, την αξία των συναισθημάτων και για τη σημασία ενός σινεμά που δεν μιλά για κάτι «μεγάλο» ή «σοβαρό».

Με το μέρος της Γκλόρια

Ήθελα πάντα να κάνω μια ταινία για μια γυναίκα που ανήκει στην γενιά της μητέρας μου. Αυτή ήταν η αρχή για το «Gloria» μαζί με την ιδέα του να κάνουμε ένα φιλμ για έναν χαρακτήρα που υπό φυσιολογικές συνθήκες «δεν θα άξιζε» μια ταινία. Ήταν κάτι που βρήκαμε συναρπαστικό. Το αίσθημα ότι χτίζαμε μια ιστορία κι ένα φιλμ πάνω σε πράγματα που κανείς δεν θα παρατηρούσε. Πάνω στις μικρές λεπτομέρειες τις χαρές και τις απογοητεύσεις μιας ζωής που τις περισσότερες φορές περνά απαρατήρητη. Όταν αρχίσαμε να χτίζουμε τον χαρακτήρα ήμασταν από την αρχή στην πλευρά της Γκλόρια. Ήμασταν μαζί της. Ένιωθα πάντα ότι υπάρχει κάτι πολύ συγκινητικό σε μια γυναίκα κοντά στα 60 που ξαφνικά είναι σαν να γίνεται αόρατη. Η κοινωνία είναι πολύ πιο σκληρή στις ηλικιωμένες γυναίκες απ όσο θα περίμενε κανείς, Κι ακόμη κι αν θελήσαμε να δείξουμε τόσο τις σκοτεινές και τς φωτεινές πλευρές της ζωής της, δεν υπήρχε καμιά αμφιβολία για το τίνος το μέρος παίρναμε στην ταινία...

PARAGUAY, Iguazú: Ινδιάνα... Intel Inside, Φωτο.: Ηλίας Ταμπουράκης, 1996 & UNESCO, 2006

1. Μεξικό: Αζτέκοι [i], συλλέκτες… πολιτισμών
Ο μύθος των πέντε Ηλίων: Πειραματισμοί με τις ουσίες

Στη Μέση Αμερική, οι Αζτέκοι (aztecas) πίστευαν ότι είχαν υπάρξει κι άλλοι Κόσμοι πριν από το δικό τους, οι οποίοι φωτίζονταν από τέσσερις Ήλιους[ii], ο καθ’ ένας από τους οποίους είχε διάρκεια 260 ημερών –όπως κι ο ένας από τους δύο ημερολογιακούς κύκλους των Μάγια-, και ταυτίζονταν με τέσσερις αντίστοιχες θεότητες και τέσσερις ανθρωπότητες. Ο κάθε Ήλιος συνδεόταν αντίστοιχα με τη γη, τον άνεμο, τη φωτιά ή το νερό. Αυτά τα στοιχεία συνέθεταν ή κατέστρεφαν εκείνους τους Κόσμους.

Τα διάσημα ισπανικά κρασιά και η περιοχή από την οποία προέρχονται, οφείλουν το όνομά τους στο όνομα του ποταμού Oja, παραποτάμου του Έβρου, που σε μεγάλο μέρος διαρρέει τα εδάφη της. Οι αμπελώνες της περιοχής εκτείνονται σε 43.000 εκτάρια, μία από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες οινοπαραγωγικές περιοχές ολόκληρης της Ευρώπης. Μόνο στη Rioja υπάρχουν πάνω από 20.000 αμπελουργοί που παράγουν κυρίως κόκκινο κρασί και σε μικρότερο ποσοστό ροζέ και άσπρο.

Το έτος 2013 είναι αφιερωμένο στον Ισπανό ποιητή Λουίς Θερνούδα (Luis Cernuda), καθώς φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από το θάνατό του. Στην Ισπανία, ιδιαίτερα στη γενέτειρά του, τη Σεβίλλη, οργανώνονται εκδηλώσεις προς τιμήν του.

Στην ημέρα της επετείου της γέννησης του ποιητή, 21 Σεπτεμβρίου, στην Ελλάδα, το λογοτεχνικό περιοδικό «Εντευκτήριο» και ο Χρήστος Σιορίκης, αφιερώνουν μια δημοσίευση στο διαδικτυακό τόπο του περιοδικού στο Λουίς Θερνούδα, που περιλαμβάνει παρουσίαση του ποιητή και μετάφραση του ποιήματός του «El indolente/ Ο νωθρός».

Γουατεμάλα: Antigua, Οι Mayas πουλάνε το υβριδικό τους παρελθόν στον καυτό ήλιο.I. Κοσμογονία: Η δημιουργία του χωροχρόνου

Πολιτισμοί που στηρίζουν την πίστη ότι πριν τη Δημιουργία τους υπήρχε το Χάος, ή διαδοχικοί Κόσμοι παρελθόντων, παρόντων ή μελλοντικών χρόνων, έχουν εμφανιστεί κι από τις δύο πλευρές του «βάλτου» -όπως κάποιοι μιγάδες της Αμερικής συνηθίζουν ν’ αποκαλούν τον Ατλαντικό Ωκεανό: «el otro lado del charco». Οικουμενικές καταστροφές που προκαλούνται από τα θεμελιώδη στοιχεία της Φύσης, έχουν διεγείρει το θεϊκό νου –που δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον ανθρώπινο- να πειραματιστεί με τις ζωτικές ουσίες, για να κατορθώσει υλικές και πνευματικές αναγεννήσεις της Ανθρωπότητας.

Σε ολόκληρη τη σύγχρονη ισπανόφωνη λογοτεχνία, η Rayuela του Julio Cortázar, έργο γραμμένο πριν μισό αιώνα, κατέχει μια εμβληματική θέση: πειραματικό μυθιστόρημα, «αντι-μυθιστόρημα» κατά τον ίδιο το συγγραφέα, αποτελείται από 155 κεφάλαια τα οποία προσφέρονται σε ποικίλους τρόπους ανάγνωσης: ανάγνωση και των 155 κεφαλαίων με τη σειρά («κανονική» ανάγνωση), ανάγνωση των 56 πρώτων κεφαλαίων και παράλειψη των υπολοίπων («παραδοσιακή» ανάγνωση, που προτείνει ο συγγραφέας), ανάγνωση με βάση έναν «πίνακα οδηγιών» του συγγραφέα που περιλαμβάνει την ανάγνωση κάποιων κεφαλαίων συνοδευόμενη από την εναλλάξ ανάγνωση κάποιων άλλων, πηδώντας ορισμένα, και την ανάγνωση κάποιων κεφαλαίων που προέρχονται από άλλα βιβλία και συγγραφείς (ρήξη της «γραμμικότητας» στην ανάγνωση). Το έργο, θεματολογικά, είναι ένας ενδοσκοπικός εσωτερικός μονόλογος.

Γουατεμάλα: Ηφαιστειογενής λίμνη Atitlán

Ο λαός των Μάγια (maya) [1], που σήμερα αριθμεί 6.000.000 άτομα, αποτελεί τον υπέρτατο εκπρόσωπο των υψηλών πολιτισμών της Μέσης Αμερικής –μίας περιοχής που εκτείνεται από το κεντρικό Μεξικό, μέχρι τη βόρεια Κόστα Ρίκα[i]-, στην οποία οι Μάγια, τοποθετούνται μεταξύ του πορθμού του Τεγουαντεπέκ (Tehuantepec)[ii] –στο νότιο Μεξικό-, μέχρι τη βόρεια Ονδούρα[iii]. Το Μαγιάμπ ή Μαγια’έτικ (Mayab, Maya’etik) –«η χώρα των Μάγια»- έχει αντίστοιχα δύο φυσικά περιβάλλοντα: τις (ασβεστολιθικές) πεδινές εκτάσεις του Γιουκατάν (Yucatán) –της «χώρας της γαλοπούλας[iv] και του ελαφιού[v]»- με τα πολυάριθμα πηγάδια τζόνοτ (dzonot)[vi] -στο νότιο Μεξικό- και τα (ηφαιστειογενή) υψίπεδα του Κουτσουματάν (Cuchumatán)[vii] –το «βασίλειο του Κάτω Κόσμου»-, στη βόρεια Γουατεμάλα, όπου γράφτηκε το Πόπολ Βουχ.