altΜεγάλα τραγούδια του cante jondo[1]; Από τα χρόνια της Δεύτερης Ισπανικής Δημοκρατίας με την Niña de la Puebla μέχρι τον Marchena και τις colombianas[2] του ή την Paquera με το Maldigo tus ojos verdes, το είδος δεν σταμάτησε να κάνει επιτυχίες

Μόνο για τα αυτιά της. Τα χωριά τη λάτρευαν και την υποδεχόταν με μουσική μπάντα παραδοσιακών οργάνων που η νεαρή τυφλή τραγουδίστρια είχε φέρει στη μόδα. Είμαστε στις αρχές της δεκαετίας του ’30, όταν η Niña de la Puebla  κάνει εκείνη την copla[3] που της έγραψε ο πατέρας της –En los pueblos de mi Andalucía [Στα χωριά της Ανδαλουσίας μου]–  μια από τις πιο διάσημες παραστάσεις φλαμένκο όλων των εποχών.

Alt

Ο Λόρκα ενσάρκωσε το διττό αίτημα της πρωτοπορίας και της λαϊκότητας που οι Έλληνες δημιουργοί είχαν ως σημαία στο έργο τους.

Μακράν ο ευρύτερα μελοποιημένος ξένος ποιητής, ο Λόρκα, ενέπνευσε μια τεράστια γκάμα Ελλήνων συνθετών. Η επιρροή του στην ελληνική μουσική επιτρέπει να τον θεωρήσουμε δικό μας, εγχώριο. Σήμερα, ο «γελαστός ποιητής», που εκτελέστηκε από τους φασίστες τού Φράνκο στον Ισπανικό εμφύλιο, συνεχίζει να απασχολεί τη συλλογική μνήμη της πατρίδας του και όλου του κόσμου.

altΤο τεύχος 167 αυτού του μήνα του περιοδικού Mondo Sonoro παρουσιάζει τους 50 καλύτερους δίσκους εγχώριας (ισπανικής) παραγωγής της δεκαετίας που φτάνει στο τέλος της. Τα αποτελέσματα προέκυψαν μετά από ψηφοφορία των αναγνωστών του περιοδικού. Καλύτερος δίσκος της δεκαετίας αναδείχτηκε το Vivalaguerra των Standstill.

Yasmin Levi

Τα σεφαραδίτικα τα έμαθε από τον πατέρα της. Το φλαμένκο το αγάπησε για το πάθος του. Τη Ρόζα Εσκενάζυ (1890-1980), τη Σεφαραδίτισσα μούσα του ρεμπέτικου, την ανακάλυψε όταν ο σκηνοθέτης Ρόι Σερ τής ζήτησε να ερμηνεύσει στα λαντίνο (τα ισπανοεβραϊκά των Σεφαραδιτών) μερικά τραγούδια της για τις ανάγκες του ντοκιμαντέρ του.

«Εισπράττω τις αντιδράσεις του κόσμου μέσα από τις κινήσεις και τις εκφράσεις τους και επηρεάζομαι όταν βρίσκομαι στη σκηνή. Είναι ένα είδος διαλόγου. Ακόμη και τα λουλούδια που ρίχνουν στους τραγουδιστές στα- ελληνικά- μπουζούκια είναι ένδειξη αυτής της επικοινωνίας με το κοινό», έλεγε χθες στην Αθήνα ο Χοακίν Κορτές

«Η μόρφωση θα δώσει λύση στα προβλήματα των Ρομά της Ευρώπης και θα αλλάξει την εικόνα τους» λέει ο Χοακίν Κορτές που έρχεται ως χορευτής «Cale» (Ρομ) στο Καλλιμάρμαρο στις 14 Σεπτεμβρίου.