Πριν από κάποιες μέρες, άνοιξα την τηλεόραση και είδα ότι έπαιζε την ταινία Cría cuervos του Carlos Saura. «Μικρή» παρένθεση: Θα αναφέρομαι στην ταινία πάντα με το όνομα Cría cuervos, αφού αυτό το «Θρέψε κοράκια» της μετάφρασης δεν μου άρεσε καθόλου. Βέβαια, ένα θεματάκι υπάρχει με την μετάφραση, αφού η παροιμία Cría cuervos y te sacarán los ojos που χρησιμοποιείται για να κατακρίνουμε την αχαριστία δεν έχει μία καλή μετάφραση στα ελληνικά. Τόσοι μεταφραστές στην ιστοσελίδα, θα πρότεινα στον διαχειριστή να κάνει ένα διαγωνισμό, αλλά το θέμα είναι ποιος θα κρίνει ποια μετάφραση είναι καλύτερη.

Καλά που ήταν μικρή η παρένθεση. Ας γυρίσω στο θέμα μου: ένας άνθρωπος που ασχολείται με την ισπανόφωνη κουλτούρα (όπως υποτίθεται ότι κάνω εγώ) θα έπρεπε να έχει δει την ταινία μικρός, αλλά δεν το είχα καταφέρει για διάφορους λόγους (που βέβαια δεν περιλαμβάνουν την τηλεόραση που το έχει παίξει αρκετές φορές και μάλλον και θα το ξαναπαίξει, ούτε τα λιγοστά βίντεο κλαμπ που έχουν απομείνει και γενικά την έχουν) κι έτσι μπορώ να πω ότι ήταν η πρώτη μου φορά. Μου τράβηξε την προσοχή, έτσι λοιπόν είπα να δω και κάτι ακόμα σχετικό, όπως αυτή τη συζήτηση στην ισπανική κρατική τηλεόραση. Και μετά, είχα και τη γυναίκα μου, που αν και Μεξικανή, έχει μία μανία με το Porque te vas της Jeanette και μου το έβαλε να το ξανακούσουμε και να το ξανακούσουμε και να το ξανακούσουμε.

Μου ήρθε λοιπόν μία εξαιρετική ιδέα. Θα γράψω στην ιστοσελίδα ένα άρθρο για την ταινία. Πριν το κάνω βέβαια, έπρεπε να ρίξω μία ματιά αν είχε γράψει κάτι κάποιος άλλος. Και να σου η έκπληξη! Ο μισητός administrador είχε γράψει αυτό εδώ το άρθρο. http://www.ispania.gr/ekdilwseis/diafora/4527-cria-cuervos- Στην αρχή απογοητεύτηκα. Σκέφτηκα ότι δεν υπάρχει λόγος να γράψω τίποτα πια. Μετά όμως, άλλαξα άποψη. Τελικά, ο administrador απλά με γλύτωσε από όλη την δύσκολη και κουραστική δουλειά. Ρίχνετε μία ματιά στο άρθρο του και σας εξηγεί και ποιος ήταν ο Saura και ποια είναι η ταινία. Σε μένα μένει μόνο να αναφέρω τα δύο θέματα που πραγματικά με απασχολούσαν: οι γυναίκες και η μουσική της ταινίας.

Θα είμαι ειλικρινής: μέχρι που είδα την εκπομπή της tve που σας παραθέτω πιο πάνω, δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι στην ταινία δεν υπήρχε ούτε ένας άντρας με σημαντικό ρόλο. Ούτε ένας! Οι βασικοί ηθοποιοί είναι δέκα, οκτώ εκ των οποίων γυναίκες. Και τι ρόλο έχουν οι δύο άντρες που απομένουν; Ο ένας είναι σχεδόν ανύπαρκτος, εμφανίζεται μόνο σε μία σκηνή (την δεύτερη του τρέιλερ https://www.youtube.com/watch?v=PUZPs-D9JcE) και είναι απών σε όλο το υπόλοιπο έργο, ενώ ο λόγος ύπαρξης του είναι το ότι είναι ο σύζυγος της ερωμένης του πατέρα της πρωταγωνίστριας. Θα πει κανείς, δεν μπορούσε η ερωμένη να είναι ελεύθερη; Όχι, εκείνη την εποχή, δεν θα μπορούσε, αλλά όπως και να ‘χει, ο ίδιος ο αντρικός χαρακτήρας δεν έχει και καμία αξία, η ισχυρή προσωπικότητα στην συγκεκριμένη περίπτωση, είναι η ερωμένη του πατέρα και όχι ο σύζυγος της, ακόμη κι όταν η ίδια δεν λέει κουβέντα στο έργο, αλλά επιβάλλεται μόνο με την εικόνα της, ή μέσα από τα λόγια της μικρής πρωταγωνίστριας.

Ο άλλος αντρικός χαρακτήρας (που θα τον δείτε στις τελευταίες σκηνές του τρέιλερ), είναι σημαντικότερος μεν για το έργο, αφού είναι ο πατέρας της πρωταγωνίστριας και σύζυγος της μητέρας της, αυτή η τελευταία, με κομβικό ρόλο στο έργο. Παρ’ όλα αυτά, ούτε αυτός ο άντρας είναι σημαντικός, στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε τίποτα για τον χαρακτήρα του, τίποτα για το άτομο του, θα μπορούσε να είναι ο οποιοσδήποτε τυπικός φαλλοκράτης της εποχής. Στην ουσία, υπάρχει περισσότερο ως σύμβολο αρσενικού που εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι ζει σε μία ανδροκρατούμενη κοινωνία παρά ως πραγματικός άνθρωπος με προσωπικότητα.

Οφείλω να ομολογήσω ότι δεν θυμάμαι άλλη περίπτωση στην οποία οι γυναίκες να έχουν τόση αξία σε ένα έργο (πρακτικά μόνο αυτές έχουν αξία), και είναι αλήθεια ότι όλοι μιλάν και γράφουν συνέχεια για τους γυναικείους χαρακτήρες του Almodóvar αλλά, τηρουμένων των αναλογιών (μια και μιλάμε για διαφορετικές εποχές), ένα έργο τόσο αφιερωμένο στη γυναίκα, δεν νομίζω να έχει κάνει. Πρέπει βέβαια να σας πω ότι έχω κουραστεί να ακούω τους γνωστούς μου να με ρωτούν αν είδα την τελευταία ταινία του Almodóvar, αν μου αρέσουν οι ταινίες του Almodóvar και γενικά, οτιδήποτε έχει να κάνει με τον Almodóvar κι έτσι λοιπόν μπορεί κατά διαστήματα να είμαι κακός μαζί του. Χωρίς καμιά διάθεση να μειώσω το έργο του φυσικά.

Χωρίς διάθεση να μειώσω το έργο του Almodóvar λοιπόν, θα κάνω και μία σύγκριση της σημασίας της μουσικής των ταινιών του σε σχέση με το Porque te vas που παίζει ασταμάτητα στο Cría cuervos του Saura. Εντάξει λοιπόν, ο Almodóvar με την ταινία του Δέσε με (Átame) επανέφερε στην δημοσιότητα τους Dúo Dinámico και το Resistiré τους (https://www.youtube.com/watch?v=X1LPrRjdUrM) και επηρέασε και διάφορους ισπανόφωνους, ακόμη και συγκροτήματα πανκ όπως οι αργεντίνοι Ataque 77 ή οι ισπανοί Los Muertos De Cristo που το διασκεύασαν. Επίσης έκανε παγκοσμίως γνωστή την Luz Casal και τα τραγούδια της Un año de amor (https://www.youtube.com/watch?v=B7idF6ielno) (αυτή στο βίντεο δεν είναι η Luz Casal, όχι, είναι όμως η φωνή της) και Piensa en mí (αν και αν θέλουμε να είμαστε σωστοί, πρέπει να πούμε ότι το συγκεκριμένο τραγούδι δεν είναι της Luz Casal, είναι του Agustín Lara, https://www.youtube.com/watch?v=UPU0AbWYzys) που συμπεριέλαβε στην ταινία Ψηλά Τακούνια (Tacones lejanos).

Με όλο το σεβασμό όμως, αυτό που συνέβη με το Porque te vas, έχει ξεφύγει από τα όρια. Ας ξεπεράσουμε τον José Luis Perales, άγνωστο τότε, που έγραψε το τραγούδι για την τραγουδίστρια και φυσικά είχε το δικαίωμα να το τραγουδήσει (https://www.youtube.com/watch?v=aWxezdOyr5k). Ας θεωρήσουμε φυσιολογικό και το ότι η Jeanette τραγούδησε το τραγούδι στα γαλλικά (https://www.youtube.com/watch?v=2G-_lmBTrLQ), στο κάτω-κάτω της γραφής ο πατέρας της ήταν Βέλγος. Ακόμη και τις εκτελέσεις από το ισπανικό ποπ συγκρότημα La Oreja de Van Gogh (https://www.youtube.com/watch?v=ZDcJ8elOQdc), την Κοσταρικανή Señorita Abril (https://www.youtube.com/watch?v=KbgxMXEpzOw), το αργεντίνικο πανκ συγκρότημα Ataque 77 (https://www.youtube.com/watch?v=Tg4k9ZNzQYQ), τις Μεξικανές Aurora y la Academia (https://www.youtube.com/watch?v=EahpW1TDhhg), τον γνωστό και μη εξαιρετέο Manu Chao (https://www.youtube.com/watch?v=Ex6N6kalKGc), δεν θα τις δώσουμε πολύ σημασία, αφού όλοι οι ερμηνευτές είναι ισπανόφωνοι. Ας συγχωρήσουμε και τους «γείτονες» Βραζιλιάνους εναλλακτικούς ρόκερ Pato Fu (https://www.youtube.com/watch?v=AoD_ZcXL_q8), αφού είναι περικυκλωμένοι από ισπανόφωνους.

Το πράγμα όμως έχει ξεφύγει… Elizabeth Hurley – Patsy Kensit; (https://www.youtube.com/watch?v=go2ZC3tSanE) Άγγλος; (https://www.youtube.com/watch?v=PR0nzG5E1Hc) Γερμανίδα; (https://www.youtube.com/watch?v=rqbQRPUSZek) Φινλανδή; (https://www.youtube.com/watch?v=87zXKhilOuI) Γιαπωνέζα; (https://www.youtube.com/watch?v=Wy_BQt2DXDY) Ιρανή που τραγουδάει στα γιαπωνέζικα;;; (https://www.youtube.com/watch?v=X6LRUY6vSPY) Και πού να σταματήσω… Αν θέλετε, κάνετε μόνοι σας μία καλύτερη έρευνα.

Τώρα θα μου πείτε, είναι αυτοί λόγοι να δούμε την ταινία; Όχι, τους λόγους για να δείτε την ταινία σας τους ανέλυσε ο administrador στο άρθρο του. Εγώ απλά σας μίλησα για δύο θέματα που με απασχόλησαν όταν την είδα, ένα που νομίζω ότι λίγοι προσέχουν (ίσως και επειδή οι γυναίκες έχουν, 40 χρόνια μετά το γύρισμα της ταινίας, περισσότερους πρωταγωνιστικούς ρόλους και δεν κάνει πια τόσο μεγάλη εντύπωση) κι ένα που είναι που δεν μπορεί να ξεφύγει σε όποιον ασχολείται με την ισπανόφωνη κουλτούρα, αφού το Porque te vas το γνωρίζει, νομίζω, ο κάθε ισπανόφωνος. Και θα ήθελα να ανοίξω και μία συζήτηση για το θέμα, αν κάποιος έχει τύχει να δει την ταινία (ή τουλάχιστον, να ακούσει το τραγούδι) κι έχει όρεξη για συζήτηση.