Η Carousel Films παρουσιάζει την κορυφαία δημιουργία του ΚΑΡΛΟΣ ΣΟΥΡΑ, Cría Cuervos / ΘΡΕΨΕ ΚΟΡΑΚΙΑ

Η οχτάχρονη Άννα (η μαγική Άννα Τόρεντ από το «Πνεύμα του μελισσιού»), πιστεύει ότι σκότωσε τον πατέρα της, υπεύθυνο στα μάτια της για τον θάνατο της αγαπημένης της μητέρας (η αιθέρια Τζέραλντιν Τσάπλιν). Μαζί με της δυο αδελφές της, υπό την κηδεμονία μιας απόμακρης θείας, ζει μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, επικοινωνεί με το φάντασμα της μητέρας, αντιδρά στα πάντα και στους πάντες κι αναπτύσσει μια ξεχωριστή εμμονή με την ιδέα του θανάτου. Το αριστούργημα του Κάρλος Σάουρα, γυρίστηκε το 1975, λίγο πριν τον θάνατο του δικτάτορα Φράνκο. Ο συμβολικός τίτλος είναι παρμένος από μια δυσοίωνη Ισπανική παροιμία («Θρέψε κοράκια, να σου βγάλουν τα μάτια»).

Το «Cría Cuervos», αποτελεί μια από τις πιο βασανιστικές, έντονες όσο και αξέχαστες κινηματογραφικές καταγραφές της πραγματικότητας των παιδιών, όπως διαθλάται μέσα από την φαντασία τους. Σκοτεινό και ανήσυχο, βαθιά δραματικό αλλά και φορές αστείο, αυτό το ορόσημο του Ισπανικού σινεμά (που πρωτοπροβλήθηκε αμέσως μετά τον θάνατο του δικτάτορα), φέρνει στο φως έναν ασφυκτικά κλειστό κόσμο όπου η οποιαδήποτε αναφορά στο σεξ ή στο πολιτικό παρελθόν εξακολουθούν να παραμένουν απόλυτα ταμπού.

Ο Κάρλος Σάουρα, μαζί με τον Βίκτορ Ερίθε, είναι οι πυλώνες του σύγχρονου Ισπανικού σινεμά.. Ήταν όμως ο Σάουρα και το «Cría Cuervos», που αποκάλυψαν στο ευρύτερο διεθνές κοινό τον πλούτο μιας κινηματογραφίας που ανθούσε με πολλές δυσκολίες κάτω από το Φρανκικό καθεστώς, Το φιλμ βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Καννών, διανεμήθηκε με επιτυχία στις ΗΠΑ, ενώ αποτέλεσε απροσδόκητη εμπορική επιτυχία εντός Ισπανίας. Ήταν η πρώτη φορά που ο Ισπανός δημιουργός υπέγραφε πέρα από τη σκηνοθεσία και το σενάριο, η ταινία γυρίστηκε χάρη στον θρυλικό παραγωγό Ελίας Κερεχέτα, αλλά και την χρηματοδότηση της ίδιας της Τζέραλντιν Τσάπλιν (συντρόφου άλλωστε του Σάουρα τη δεκαετία του 70). Η θεματολογία και το ύφος της, της επέτρεψαν να προβληθεί μετά τον θάνατο του Φράνκο.

36 χρόνια μετά την πρώτη προβολή του, το «Cría Cuervos», παραμένει αινιγματικό, ξεπερνώντας την απλή αλληγορία για την καταπίεση του Φρανκισμού. Συγκρινόμενο συχνά με τα έργα του Μπέργκμαν ή με τον «Καθρέφτη» του Ταρκόφσκι, ένα πολιτικό και ψυχολογικό δράμα, ισορροπεί θαυμαστά ανάμεσα στην φαντασία και τον ρεαλισμό, σκοτεινή μα και λυτρωτική ματιά στους δαίμονες της παιδικής ηλικίας, στα φαντάσματα της μνήμης, στα κοινωνικά και οικογενειακά ταμπού σε μια περίοδο πολιτικής / κοινωνικής μετάβασης, μια από τις πιο ξεχωριστές δημιουργίες του Ευρωπαϊκού σινεμά.

«…Η ιδέα που με παρακίνησε για το γύρισμα της ταινίας, είναι η ταύτιση αυτού του κοριτσιού με την μητέρα του και, κατ’ επέκταση, το πως αυτό το παιδί, όπως τόσα άλλα, βυθίζεται σε αυτό που αποκαλούμε «παιδικό κόσμο», έναν κόσμο ο οποίος ουσιαστικά έχει να κάνει με αυτόν των ενηλίκων, έναν καταπιεστικό κόσμο με τα παιδιά να αποτελούν αντανακλάσεις ή προβολές των μεγάλων. cεν μπορώ να καταλάβω πως μπορούμε να νιώθουμε υπερήφανοι που τα παιδιά μάς μιμούνται, ή εν προκειμένω, απλώς διαιωνίζουν τα δικά μας λάθη.

Πιστεύω ότι τα παιδιά πρέπει να σκοτώσουν τους γονείς για να βρουν τον εαυτό τους. Η Άννα, η πρωταγωνίστρια του «Cría Cuervos»,, το αντιλαμβάνεται αυτό, ασυναίσθητα. Δεν ξεγελιέται από τα παραμύθια περί «παραδείσου της παιδικής ηλικίας», «παιδικής αθωότητας» και όλες αυτές τις κουταμάρες που παπαγαλίζουν ευτυχισμένοι οι ενήλικες... Πιστεύω, ότι στην πραγματικότητα, το άτομο είναι θύμα της σύγχρονης κοινωνίας. Άγεται και φέρεται, παρενοχλείται, περιορίζεται, κατευθύνεται, παρακολουθείται. Θεωρώ ότι βιώνουμε μια πορεία καταστροφής, κατάρρευσης, η οποία οδηγεί σε κάτι διαφορετικό. Υπό μία έννοια, το Cría Cuervos, ασχολείται με αυτή τη διαδικασία καταστροφής και θανάτου…»
Κάρλος Σάουρα – Περιοδικό “Positif”

ΚΑΡΛΟΣ ΣΑΟΥΡΑ

Γεννήθηκε στη Ουέσκα, το 1932. Μεγάλωσε σε μια αστική οικογένεια δημοκρατικών φρονημάτων, ο πατέρας δημόσιος υπάλληλος, η μητέρα επαγγελματίας πιανίστα. Άρχισε να σπουδάζει μηχανολόγος στην Μαδρίτη, όμως σύντομα εγκατέλειψε τις σπουδές και γράφτηκε στο Ινστιτούτο Κινηματογραφικής Έρευνας με καθηγητές τον Μπαρδέμ και τον Μπερλάνγκα. Η σχολή ανέθρεψε μια νέα γενιά δημιουργών, αποφασισμένων να ξεφύγουν από το συντηρητικό, εθνικιστικό σινεμά του Φρανκικού καθεστώτος.

Ο Σάουρα παρέμεινε στη σχολή ως καθηγητής μέχρι το 1963 (μάλιστα ο Ερίθε υπήρξε μαθητής του). Από το 1958 άρχισε την κινηματογραφική του καριέρα. Αρχικά ακολουθώντας ένα τύπο «Ισπανικού νεορεαλισμού», σύντομα ανέπτυξε ένα εντελώς προσωπικό στυλ κοινωνικού ρεαλισμού ανάμεικτου με πολιτικές αλληγορίες και διάφορους συμβολισμούς, εμπλουτισμένο αργότερα με σουρεαλιστικά , φανταστικά όσο και ψυχαναλυτικά στοιχεία. Η καταπίεση μέσα από την κοινωνία, τη θρησκεία και την οικογένεια, ο ρόλος της μνήμης στις υπαρξιακές κρίσεις των ηρώων, είναι τα σταθερά μοτίβα των έργων εκείνης της εποχής. Η μακρόχρονη φιλία του με τον Λουίς Μπουνιουέλ (ο οποίος εκφραζόταν κολακευτικά για το έργο του), συντέλεσε επίσης στην διαμόρφωση της κινηματογραφικής του γλώσσας..

Ο Ισπανικός Εμφύλιος και η Φρανκική δικτατορία αποτελούν διαρκείς παραμέτρους του προβληματισμού του. Ο μυθικός παραγωγός Ελίας Κερεχέτα, συνεργάτης του Σάουρα από το 1966 ως το τέλος της δεκαετίας του 70, ήταν υπεύθυνος για την υλοποίηση των πιο προχωρημένων και τολμηρών οραμάτων του Ισπανού δημιουργού. Ακριβώς την ίδια περίοδο, η Τζέραλντιν Τσάπλιν αποτέλεσε την μούσα του, τη σύντροφό του αλλά και συγχρηματοδότρια των ταινιών του.

Από τη δεκαετία του 80 ως σήμερα, στρέφεται σε θέματα της Ισπανικής παράδοσης, του χορού και της μουσικής. Οι ταινίες του Σάουρα έχουν κατ’ επανάληψη φιλοξενηθεί και βραβευθεί στα Φεστιβάλ Καννών και Βερολίνου, με κρατικά βραβεία Γκόγια, υποψηφιότητες ξενόγλωσσου Όσκαρ και άλλες μεγάλες διακρίσεις. Αυτή την εποχή, ο Ισπανός δημιουργός προετοιμάζει την επόμενη (τεσσαρακοστή πρώτη) ταινία του, πάνω στη δημιουργία της περίφημης «Γκερνίκα» από τον Πάμπλο Πικάσσο.

Cría Cuervos / ΘΡΕΨΕ ΚΟΡΑΚΙΑ. Από 27 Ιουνίου, αποκλειστικά στη ΡΙΒΙΕΡΑ, Βαλτετσίου 46, Εξάρχεια, τηλ 210 38 37 716