Διαβάστε παρακάτω τα πρακτικά της επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή και δείτε και το σχετικό βίντεο στο τέλος του άρθρου.


Θα συζητηθεί τώρα η με αριθμό 722/17-3-2011 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Αστέριου Ροντούλη προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων σχετικά με τις ελλείψεις σε καθηγητές ιταλικών και ισπανικών στα γυμνάσια της χώρας κ.λπ..

Ο ερωτών συνάδελφος κ. Αστέριος Ροντούλης έχει το λόγο, προκειμένου να αναπτύξει προφορικά την ερώτησή του, για δύο λεπτά.

Ορίστε, κύριε Ροντούλη.

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Βάσει της γνωστής Υπουργικής Απόφασης του 2009 επί Νέας Δημοκρατίας και της Εγκυκλίου που κυκλοφόρησε στις 12 Απριλίου 2010 επί ΠΑΣΟΚ, οι Έλληνες μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν τη διδασκαλία μιας δεύτερης ξένης γλώσσας, είτε τα γαλλικά είτε τα γερμανικά είτε τα ιταλικά είτε τα ισπανικά, πλην βεβαίως της αγγλικής γλώσσας, υπό την προϋπόθεση να συγκροτούνται τμήματα δώδεκα ατόμων ή τμήματα οκτώ ατόμων, όταν έχουμε σχολικές μονάδες σε απομεμακρυσμένες περιοχές της χερσαίας χώρας είτε σχολικές μονάδες στα νησιά.

Ενώ, λοιπόν, κυρία Υπουργέ, το ενδιαφέρον των μαθητών είναι μεγάλο για την ιταλική και την ισπανική γλώσσα, το Υπουργείο δεν διορίζει μονίμους καθηγητάς ιταλικής και ισπανικής γλώσσας, δεν προσλαμβάνει αναπληρωτάς, δεν προσλαμβάνει ωρομισθίους, με αποτέλεσμα τα παιδιά που έχουν επιλέξει ιταλικά ή ισπανικά είτε να παραμένουν στους άδειους χώρους των σχολείων είτε τεχνηέντως να πιέζονται να ακολουθούν γαλλικά ή γερμανικά με το έωλο επιχείρημα ότι είναι υπεράριθμοι οι καθηγητές γερμανικών ή γαλλικών. Καταλαβαίνετε ότι η πρακτική αυτή δημιουργεί πλείστα όσα προβλήματα στη μαθησιακή διαδικασία των παιδιών, αλλά και στον οικογενειακό προγραμματισμό.

Τούτων δοθέντων, λοιπόν, το ερώτημα είναι απλό: Γιατί το ελληνικό κράτος, η ελληνική Κυβέρνηση, δεν υλοποιεί την κείμενη νομοθεσία; Να το πω διαφορετικά. Γιατί ακολουθείται μία αντιπαιδαγωγική πρακτική από το Υπουργείο Παιδείας; Πόσο είναι ηθικό και νόμιμο μαθητές που έχουν επιλέξει την α΄ γλώσσα, τελικά να καταλήγουν στη β΄ γλώσσα; Και βεβαίως, θα πρέπει να απαντήσετε ξεκάθαρα, γιατί το θέμα αφορά τριάντα πέντε χιλιάδες μαθητές -ένα παράδειγμα σας λέω- που επέλεξαν την ιταλική γλώσσα και βεβαίως αφορά γονείς που ενδιαφέρονται για τη μόρφωση των παιδιών τους.

Είναι ένα μείζον θέμα που απασχολεί πάρα πολύ κυρίως σχολεία της επαρχίας, κύριε Πρόεδρε. Βεβαίως, περιμένω την ξεκάθαρη απάντηση της κυρίας Υπουργού.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Ροντούλη.

Το λόγο έχει η Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Διαμαντοπούλου για να απαντήσει στον ερωτώντα συνάδελφο.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Στη χώρα μας έχουμε ένα εκατομμύριο τριακόσιες χιλιάδες μαθητές, πάνω από διακόσιες χιλιάδες εκπαιδευτικούς, δεκαέξι χιλιάδες σχολεία και μερικές πρωτιές. Παραδείγματος χάρη, έχουμε την καλύτερη αναλογία στον κόσμο σε εκπαιδευτικούς ανά μαθητές. Είμαστε μια από τις πρώτες χώρες στον κόσμο σε αριθμό των ξένων γλωσσών που δίνουμε τη δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν.

Τα αποτελέσματα δεν είναι αυτά που θα περιμέναμε. Στις διεθνείς κατατάξεις, αλλά και στους εσωτερικούς διαγωνισμούς, τα αποτελέσματα των μαθητών μας δεν είναι αντίστοιχα των επενδύσεων που κάνει αυτή η χώρα, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να θέσουμε στόχους, να διαχειριστούμε πολύ καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό και τους πόρους που έχουμε.

Δεν είναι πολλοί οι πόροι που έχουμε και δεν μπορούμε να συμπεριφερόμαστε ως μια χώρα που δεν έχει κανένα οικονομικό πρόβλημα και μπορεί να διδάξει με μεγάλη άνεση πολλές γλώσσες, γιατί -όπως ξέρετε- υπάρχουν και τα ρωσικά πλέον, όχι μόνο τα ισπανικά και τα ιταλικά.

Έχετε δίκιο βεβαίως ότι υπάρχει μία εγκύκλιος και το ελληνικό κράτος πρέπει να ακολουθεί, τουλάχιστον να τηρεί τις υποχρεώσεις του. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του; Να ξεκινήσουμε από τα βασικά. Όταν ένα παιδί τελειώνει το σχολείο, μετά από τόση επένδυση, γιατί έχουμε χιλιάδες εκπαιδευτικούς ξένων γλωσσών, θα πρέπει χωρίς φροντιστήριο και χωρίς έξωθεν υποστήριξη να μπορεί να μιλάει την ξένη γλώσσα. Συμβαίνει αυτό σήμερα; Όχι, βέβαια, δεν συμβαίνει. Τα παιδιά πηγαίνουν στα φροντιστήρια για να μάθουν αγγλικά, γαλλικά ή γερμανικά, ενώ το ελληνικό σχολείο προσφέρει κατά κόρον αυτήν τη δυνατότητα.

Έπρεπε, λοιπόν, να πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή. Ξεκίνησε η αλλαγή στην ξενόγλωσση εκπαίδευση. Επιλέξαμε να μπορεί να δίνεται στη Γ’ Γυμνασίου το πιστοποιητικό της αγγλικής γλώσσας, γι’ αυτό και ξεκινήσαμε νέα προγράμματα από την Α’ Δημοτικού. Αυτό ξεκίνησε φέτος σε οκτακόσια δημοτικά σχολεία. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να αλλάξουμε όλο το πρόγραμμα σπουδών και το παιδί να μαθαίνει πλήρως τη γλώσσα, με πιστοποίηση από το ελληνικό δημόσιο.

Το παιδί έχει τη δυνατότητα να επιλέγει και μία δεύτερη γλώσσα. Οι γλώσσες στις οποίες αναφέρεστε, η ισπανική και η ιταλική, που εισήλθαν στο εκπαιδευτικό σύστημα το 2008-2009, δεν χρειάζεται να σας πω ότι έγιναν χωρίς μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, χωρίς προϋπολογισμούς, χωρίς προγράμματα σπουδών και χωρίς βιβλία.

Αποφασίσαμε το 2008 να μπει στα σχολεία η ιταλική γλώσσα και το 2009 η ισπανική γλώσσα. Πώς μπήκε η ισπανική γλώσσα το 2009; Με δύο καθηγητές! Πώς μπήκε η ιταλική γλώσσα; Με είκοσι δύο αναπληρωτές! Και όλα αυτά χωρίς πρόγραμμα, χωρίς βιβλία, χωρίς εκπαιδευτικό υλικό.

Υπάρχουν, όμως, μαθητές που δήλωσαν αυτές τις γλώσσες. Επομένως, δεν μπορούμε τη μια χρονιά να δίνουμε σ’ αυτά τα παιδιά τη δυνατότητα να σπουδάσουν τη γλώσσα και την επόμενη χρονιά να τους λέμε ότι δεν συνεχίζουν. Τι συνέβη φέτος; Έχουν πληρωθεί τα κενά. Δεν υπάρχει κανένα κενό εκπαιδευτικών για την ιταλική και την ισπανική γλώσσα. Έχω όλα τα στοιχεία και για τη Λάρισα, που σας ενδιαφέρει ιδιαίτερα.

Έχουμε ένα κενό από καθηγήτρια της ιταλικής γλώσσας, η οποία δεν δέχθηκε το διορισμό της στο συγκεκριμένο μέρος που διορίστηκε και πριν από λίγες ημέρες καλύφθηκαν με δική μου απόφαση και ορισμένα κενά που αφορούσαν μειωμένο ωράριο, γιατί κάποιοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν πάει την ώρα που έπρεπε.

Αυτό που θέλω να σας είναι ότι σε μια εποχή πολύ μεγάλης δυσκολίας, στην οποία δεν μπορούμε να κάνουμε ότι δεν καταλαβαίνουμε, ο στόχος μας είναι να βοηθήσουμε την ελληνική οικογένεια, ώστε να μάθει το παιδί πολύ καλά μια ξένη γλώσσα, χωρίς να χρειάζεται να πάει έξω και να μπορεί να την πιστοποιεί στο σχολείο. Του δίνουμε επίσης τη δυνατότητα δεύτερης γλώσσας, βέβαια μέσα στα περιθώρια που έχουμε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό.

Το λόγο έχει ο ερωτών συνάδελφος κ. Αστέριος Ροντούλης για τρία λεπτά.

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία Υπουργέ, σας ρώτησα συγκεκριμένα για τα ιταλικά και τα ισπανικά. Αφού κάνατε μία περιδιάβαση στην ξενόγλωσση εκπαίδευση, είπατε και πέντε πραγματάκια για τα ιταλικά και τα ισπανικά.

Να σας θυμίσω ότι καλώς ή κακώς μπορεί να μέμφεστε την προχειρότητα της Νέας Δημοκρατίας και καλά κάνετε –ποσώς με ενδιαφέρει- αλλά ο μαθητής, η οικογένειά του έχει τη νομοθεσία μπροστά και λέει «μπορώ να επιλέξω μία γλώσσα, τα Αγγλικά, και τα Ιταλικά ως δεύτερη γλώσσα», για παράδειγμα. Αν θεωρείτε ότι υπάρχει πρόβλημα πόρων ή υποδομών ή βιβλίων ή οτιδήποτε άλλο, δεν μπορείτε να συνεχίζετε να εμπαίζετε την ελληνική κοινωνία. Πρέπει να βγάλετε μία νέα Υπουργική Απόφαση και να πείτε: «Αυτές είναι οι ξένες γλώσσες. Τέλος». Δεν το κάνετε. Τεχνηέντως προσπαθείτε να «πνίξετε» τα Ιταλικά και τα Ισπανικά, γιατί, όπως λένε και δικοί σας άνθρωποι στο Υπουργείο, δεν έχετε την «πολυτέλεια», τουλάχιστον σήμερα, να διαχειριστείτε πέντε γλώσσες. Αυτό λένε δικοί σας άνθρωποι. Όμως ο νόμος υπάρχει, η υπουργική απόφαση υπάρχει. Η εγκύκλιος υπάρχει.

Κυρία Υπουργέ, το σύνθημα το οποίο λανσάρετε τώρα τελευταία είναι «Πρώτα ο μαθητής». Το κατανοώ. Είναι εύηχο και ευφάνταστο. Όμως πρέπει να αποδειχθεί στην πράξη. Το «Πρώτα ο μαθητής» σημαίνει ότι οι επιλογές του μαθητού γίνονται σεβαστές.

Και επειδή αναφερθήκατε και στην ποιότητα της παρεχόμενης ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, σκεφθήκατε το αυτονόητο αλήθεια; Δηλαδή ένας μαθητής που επιλέγει τα Ιταλικά και καταντάει να διδάσκεται Γερμανικά είναι δυνατόν να αποδώσει; Άρα υπάρχει μια εγγενής δυσλειτουργία, την οποία και πρέπει να τιθασεύσετε.

Να σας πω και κάτι ακόμα. Εάν θέλετε να αποδείξετε ότι πράγματι αυτό το σύνθημα που λέτε έχει πραγματικό περιεχόμενο και δεν είναι κενό περιεχομένου, θα πρέπει να προχωρήσετε σε διορισμό λελογισμένου αριθμού μονίμων καθηγητών Ιταλικής και Ισπανικής γλώσσας. Αυτό που σας λέω τώρα δεν είναι ένα αίτημα συντεχνιακής υφής, δηλαδή να διοριστούν κάποιοι άνθρωποι. Είναι ένα αίτημα που απαντά σε υπαρκτές εκπαιδευτικές ανάγκες. Σας είπα ότι υπάρχουν χιλιάδες παιδιά που θέλουν να κάνουν Ιταλικά και Ισπανικά. Το θέλουν, το επιθυμούν. Και βεβαίως υπάρχει μία υπαρκτή πολιτική που ευνοεί την πολυγλωσσία, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα υλοποιήσετε κοινοτικές κατευθυντήριες γραμμές, να το πω έτσι;

Και επειδή γνωρίζετε πολύ καλά το Σύνταγμα, θα σας πω ότι η πρακτική που ακολουθείται από το Υπουργείο είναι αντισυνταγματική, γιατί βάσει του άρθρου 16, παράγραφος 2 του Συντάγματος, βασική αποστολή του κράτους είναι το να παρέχει την παιδεία, την εκπαίδευση, προκειμένου να διαπλάθει πολίτες ελεύθερους και υπεύθυνους. Κατά πόσον, κύριε Πρόεδρε, ένας νεαρός πολίτης, ο αυριανός ΄Ελλην πολίτης μαθαίνει να γίνεται υπεύθυνος, όταν ο νόμος του λέει «μπορείς να κάνεις μάθημα Ιταλικών» και τελικά καταλήγει να κάνει μάθημα Γαλλικών; Αυτό είναι μάθημα υπευθυνότητας ή μάθημα ανευθυνότητας και μάλιστα από το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο, που πρέπει να εμπεδώνει στον Έλληνα μαθητή αυτό το αίσθημα της υπευθυνότητας;

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Δεν φαντάζομαι να θέλετε να εννοήσω ότι η τελευταία παράγραφος ήταν ερμηνεία του άρθρου 16. Ήταν καλό επιχείρημα για τη διαλεκτική, αλλά όχι ότι προσαρμόζεται στο άρθρο 16. Είναι εκβιαστικό.

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Ήταν επιχείρημα περί υπευθυνότητας. Αυτό λέει το Σύνταγμα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Πολύ πλάγιο πάντως, να προσαρμοστεί στο 16...

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Το λέει το Σύνταγμα. Είναι έκφραση του Συντάγματος το «υπεύθυνος και ελεύθερος πολίτης».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Εντάξει, κύρει Ροντούλη.

Το λόγο έχει η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κυρία Άννα Διαμαντοπούλου.

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Αφού συμφωνούμε, κύριε Πρόεδρε, ότι πρώτα απ’ όλα πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι εμείς, για να είναι και τα παιδιά υπεύθυνα, ας συμφωνήσουμε ότι στη σημερινή Ελλάδα και με τα τεράστια προβλήματα που έχουμε, οφείλουμε να χρησιμοποιήσουμε τους ανθρώπινους και υλικούς πόρους που έχουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για τα παιδιά μας.

Πρέπει, λοιπόν, να σας πω ότι έχουν μπει πολύ συγκεκριμένοι και σαφείς στόχοι. Τα παιδιά πρέπει να κρίνονται και βγαίνοντας από το σχολείο να έχουν πολύ συγκεκριμένα προσόντα σε μία βασική ομάδα μαθημάτων, που είναι η Γλώσσα, τα Μαθηματικά, η Ιστορία, η Πληροφορική, η τεχνολογία δηλαδή και η χρήση της, και μία ξένη γλώσσα.

Η μία ξένη γλώσσα σημαίνει ότι πρέπει να τη διδάσκονται καλά. Και αυτό δεν συνέβη ποτέ μέχρι τώρα.

Μου λέτε ότι περιδιαβαίνω. Δεν περιδιαβαίνω. Δεν μπορεί να ρητορεύετε για την ανάγκη επιλογής πέντε γλωσσών σε οποιοδήποτε σημείο της Ελλάδας από οποιονδήποτε μαθητή. Θα δώσουμε τη δυνατότητα εκεί που θα υπάρξουν μεγάλες συγκεντρώσεις, εκεί που τα παιδιά έχουν ξεκινήσει και επομένως πρέπει να ολοκληρωθεί μία περίοδος και θα χρησιμοποιήσουμε τους υπάρχοντες πόρους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Γενικώς, δεν είναι θέμα ούτε πολιτικής βούλησης ούτε το να ακολουθηθούν κάποια πράγματα που έχουν γίνει. Είναι το πώς θα μπορέσουμε σήμερα να χρησιμοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους υπάρχοντες πόρους.

Νομίζω ότι κατανοείτε πολύ καλά και την πραγματικότητα και την ουσία των θεμάτων, όπως και εγώ καταλαβαίνω πάρα πολύ καλά την ουσία της ερώτησής σας και για ποιο λόγο την έχετε κάνει.

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, θα καταθέσω στα Πρακτικά τις συγκεντρώσεις που επικαλείται η κα Υπουργός,… που μπορεί να δώσει τμήματα ιταλικών παραδείγματος χάριν σε όλη τη Θεσσαλία και δυστυχώς κατηργήθησαν κυρία Υπουργέ. Να ενημερωθείτε λοιπόν.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Αστέριος Ροντούλης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Να καταθέσετε στα Πρακτικά αυτό το έγγραφο.

Ευχαριστούμε, την κυρία Υπουργό.

Δείτε και το σχετικό βίντεο, από το λεπτό 78:11 έως το λεπτό 92:52