Η Ελληνίδα ζωγράφος Σούλα Ρεπάνη έφτασε για πρώτη φορά στην Ισπανία, και συγκεκριμένα στη Βαρκελώνη, το 1986 με μια υποτροφία για μεταπτυχιακές σπουδές. Εκεί γνώρισε τον επίσης ζωγράφο Miguel Karballo, και πήρε την απόφαση να εγκατασταθεί μαζί του στη Γαλικία. Είχα μάθει για εκείνη από μια συνέντευξη στην El País και ήθελα πολύ να τη γνωρίσω, να δω από κοντά έργα της και να μοιραστώ μαζί της εμπειρίες από την παραμονή στην Ισπανία, αλλά και στη γαλικιανή γη, που κι εμένα συχνά με φιλοξενεί, και μου μοιάζει ό,τι πιο μαγικό υπάρχει σε τούτο τον πλανήτη.

Ο διεθνούς φήμης καταλανός αρχιτέκτονας, στην πρώτη του συνέντευξη που δίνει στην Ελλάδα, μιλάει για την αρχιτεκτονική, την κρίση, τη δράση «αστικού βελονισμού» που έχει ανάγκη η πρωτεύουσα και τις δυνατότητες αναβάθμισης των επαρχιακών αστικών κέντρων

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ Α. ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΑΤΟ

alt

Ποιος είναι ο Καταλανός που άλλαξε την όψη της Βαρκελώνης και συζητείται να αναλάβει σχέδια στην Ελλάδα

«Ο ΘΕΟΣ είναι στις λεπτομέρειες». Με τη φράση του Λε Κορμπυζιέ αρχίζει την παράδοση των μαθημάτων Αρχιτεκτονικής στους φοιτητές του ο Τζουζέπ Ασεμπίλιο, ζητώντας τους «να διαβάζουν περισσότερα λογοτεχνικά και λιγότερα αρχιτεκτονικά βιβλία». Ο αρχιτέκτων που μεταμόρφωσε τη Βαρκελώνη, εισάγοντας στο καθημερινό λεξιλόγιο της πόλης τον όρο «νεο-τριτογενής τομέας», αυτός που δεν δίστασε να γκρεμίσει μέσα σε 20 χρόνια όσα δεν τόλμησε κανείς να ισοπεδώσει σε ολόκληρο τον 20ό αιώνα, ο μηχανικός με τη φήμη του άτεγκτου μάνατζερ, απασχολεί από την περασμένη Κυριακή τη δημοσιότητα, καθώς ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ κ. Γ. Παπανδρέου γνωστοποίησε ότι τού έχει αναθέσει σχέδια για την Ελλάδα. Η είδηση ξάφνιασε πολλούς, εντός και εκτός ΠαΣοΚ, καθώς φαίνεται ότι η ιδέα περί μετάκλησης του Ασεμπίλιο στη χώρα μας ήταν ένα μυστικό του κ. Παπανδρέου. Σύμφωνα με συνεργάτες του καταλανού αρχιτέκτονα, με τους οποίους συνομίλησε «Το Βήμα», μέχρι στιγμής οι δύο άνδρες έχουν ανταλλάξει πολλές σκέψεις και ιδέες γύρω από τα δομικά προβλήματα των ελληνικών πόλεων (κυκλοφοριακό, περιβάλλον, έλλειψη ελεύθερων χώρων), έχουν μιλήσει αρκετά τόσο για το πώς θα μπορέσουν να προωθηθούν καλύτερα οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και δη η αιολική όσο και για τα γενικότερα χωροταξικά προβλήματα που επηρεάζουν χρήσεις γης και δάση. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν συνεργάτες του Καταλανού, «επισήμως δεν υπάρχει τίποτε απολύτως» και συμπληρώνουν ότι «μένει να δούμε τι από όλα αυτά θα εξελιχθεί».

altO Joaquín González Dorao γεννήθηκε στο Kάντιθ, αλλά κατοικεί στη Μαδρίτη, όπου εργάζεται ως εικονογράφος και γραφίστας. Ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος στον τομέα της διαφήμισης, της μόδας και της τέχνης. Στις αγαπημένες του ασχολίες συγκαταλέγονται η ζωγραφική σε ακουαρέλα και οι περιηγήσεις στις πέντε ηπείρους, κατά τις οποίες φιλοτεχνεί ταξιδιωτικά ημερολόγια.

Μόλις 25 χρόνια πριν, το 1984, το Μπιλμπάο της Ισπανίας ήταν μια πόλη σε κρίση: η βιομηχανία έφθινε, τα ποσοστά ανεργίας έτειναν στο 30%, το ιστορικό κέντρο είχε καταστραφεί από τις μεγάλες πλημμύρες του 1983, το αστικό περιβάλλον υπέφερε από τη μόλυνση και η καθαριότητα στους δρόμους και την ατμόσφαιρα ήταν κάθε άλλο παρά επαρκής.

Σήμερα, πριν καλά-καλά τα παιδιά που γεννήθηκαν τότε τελειώσουν το πανεπιστήμιο, το Μπιλμπάο είναι μία από τις ελκυστικότερες πόλεις της Ευρώπης, υποδέχεται πάνω από ένα εκατ. τουρίστες ετησίως και καμαρώνει για το περίφημο Μουσείο Guggenheim, που θεωρείται όχι απλά ένα μοναδικό αρχιτεκτονικό δημιούργημα, αλλά και σύμβολο μιας εντυπωσιακής μεταμόρφωσης.