altΥπάρχουν μέρη στη μεσογειακή γεωγραφία τα οποία είναι διάσημα για το εξαιρετικό φως τους, όπως η Αττική στην Ελλάδα και η Βαλένθια στην Ισπανία. Ένα ισπανικό λαϊκό τραγούδι λέει ότι «η Βαλένθια είναι η γη των λουλουδιών, του φωτός και της αγάπης». Και στην όμορφη πόλη της Βαλένθια γεννήθηκε το 1863 ένας από τους πιο μεγάλους ζωγράφους του ισπανικού ιμπρεσιονισμού: Ο Χοακίν Σορόγια.

Ο Σορόγια έμεινε ορφανός μόλις δύο ετών, αφού οι γονείς του πέθαναν από μία επιδημία, και την ανατροφή του ίδιου και της μικρής αδελφής του ανέλαβε η θεία του η Ισαμπέλ μαζί με τον σύζυγό της, ο οποίος δούλευε ως κλειδαράς. Μάταια προσπάθησε ο θείος να τον διδάξει τον μικρό Χοακίν το επάγγελμά του, γιατί το παιδί είχε μεγάλη κλίση για το σχέδιο και τη ζωγραφική. Ο Χοακίν άρχισε τη μόρφωσή του ως ζωγράφος και σχεδιαστής στη Βαλένθια, δίπλα στον γλυπτή Καγιετάνο Καπούθ. Τα επόμενα χρόνια, ο Σορόγια δουλεύει ως κλειδαράς και χρωματίζει φωτογραφίες, ενώ, ταυτόχρονα, λαμβάνει μαθήματα ζωγραφικής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Σαν Κάρλος.

Το 1881, ο Χοακίν Σορόγια επισκέπτεται τη Μαδρίτη για πρώτη φορά. Εκεί, συγκεκριμένα στο Μουσείο Ελ Πράδο, ο νεαρός καλλιτέχνης θα ανακαλύψει τα αριστουργήματα των Ελ Γκρέκο, Βελάθκεθ και Μουρίγιο. Στην πρωτεύουσα της Ισπανίας, ο Σορόγια θα κερδίσει πολλά και σημαντικά βραβεία με έργα σκοτεινά και δραματικά που ανήκουν στο ρεαλιστικό στιλ. Το 1884 με υποτροφία του Επαρχιακού Συμβουλίου της Βαλένθια, ο ζωγράφος ταξιδεύει στη Ρώμη, όπου θα γνωρίσει από κοντά τα μεγάλα έργα της κλασικής και της αναγεννησιακής τέχνης. Στην ιταλική πρωτεύουσα θα παραμείνει ο Σορόγια για πέντε χρόνια. Το 1888 θα παντρευτεί την Κλοτίλντε Γκαρθία και θα αποκτήσουν τρία παιδιά.

altΣε ένα ταξίδι στο Παρίσι το 1894, ο Σορόγια έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τον ιμπρεσιονισμό. Μπορούμε να πούμε ότι αυτό το γεγονός σημαίνει μια αυθεντική επανάσταση για το στιλ του καλλιτέχνη, ο οποίος από εδώ και πέρα θα εγκαταλείψει τα παλιά του θέματα και θα βγει από το στούντιό του για να ζωγραφίσει σε εξωτερικούς χώρους, όπως οι παραλίες της Βαλένθια, να περιγράψει με το πινέλο του τη ζωή των ψαράδων (αντρών και γυναικών) και των παιδιών τους. Ο Σορόγια μάς προσφέρει πίνακες πλημμυρισμένους από μεσογειακό φως, αντανακλάσεις, διάφανες ατμόσφαιρες, σκιές, γυναίκες τυλιγμένες σε αέρινα ρούχα... και όλα αυτά μέσα από μια ρομαντική και νοσταλγική άποψη του ανθρώπινου και φυσικού τοπίου της χώρας του. Πίνακες που μας προκαλούν τα νοσταλγικά αισθήματα ενός κυριακάτικου απογεύματος στην παραλία.

Τα σημαντικότερα έργα του Σορόγια ανήκουν σε μια συλλογή με τίτλο Visión de España (Απόψεις της Ισπανίας). Πρόκειται για μια σειρά 14 πινάκων τεραστίων διαστάσεων, όπου ο Ισπανός καλλιτέχνης μάς προσφέρει με εξαιρετικό τρόπο τα χρώματα, τις παραδόσεις και, το σημαντικότερο, το πνεύμα της κάθε περιοχής (δεν υπήρχαν τότε ακόμη Αυτόνομες Κοινότητες) ή κάθε λαού της Ισπανίας. Ο Σορόγια θα δουλέψει σε αυτό το τεράστιο έργο (μία παραγγελία της Hispanic Society of New York) από το 1912 μέχρι το 1919. Μόλις τελειώνει έναν από τους πίνακες, παθαίνει ημιπληγία και καθηλώνεται σε ένα μικρό ξενοδοχείο στο χωριό Θερθεδίγια, κοντά στη Μαδρίτη, όπου πεθαίνει στις 10 Αυγούστου του 1923.

Από τις 26 Μάη μέχρι τις 6 Σεπτέμβρη έχουμε τη δυνατότητα να επισκεφτούμε μια εξαιρετική αναδρομική έκθεση του Χοακίν Σορόγια στο Μουσείο Ελ Πράδο της Μαδρίτης. Η έκθεση αυτή αποτελείται από 102 έργα του ζωγράφου, ανάμεσα στα οποία είναι οι 14 πίνακες της συλλογής Visión de España. Είναι μία μοναδική ευκαιρία για να δει κανείς τα πιο σημαντικά έργα του Σορόγια, αφού μετά την έκθεση οι πίνακες της Hispanic Society θα επιστρέψουν στη Νέα Υόρκη.

 

Έκθεση στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης

"Joaquín Sorolla (1863-1923)"

Από τις 26 Μάη μέχρι τις 6 Σεπτέμβρη

Ώρες λειτουργίας:

Από Τρίτη έως Σάββατο: από 09:00 π.μ. έως 10:00 μ.μ.

Κυριακές: από 09:00 π.μ. έως 08:00 μ.μ.

Εισιτήριο: 10,00 €

Μετρό: Atocha και Banco de España

 

alt

alt

 

alt

 

Συντάκτης: Emmanuel Vinader

Επιμέλεια: Βίκυ Ρούσκα