Η έκθεση έργων του Χουάν Μιρό στη Θεσσαλονίκη μάς γνώρισε και την οικογένειά του. Ο μεγάλος καλλιτέχνης είχε αποκτήσει 4 εγγόνια από την κόρη του Ντολόρες, η οποία πέθανε πριν από 5 χρόνια. Ηταν ένας παππούς «απόμακρος, μελαγχολικός και δεν μιλούσε πολύ».

Ετσι τον περιγράφει ο εγγονός του Χουάν Πινιέτ Μιρό, που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια της έκθεσης στο Τελλόγλειο Ιδρυμα. Εγιναν το βράδυ της Τρίτης, παρουσία της βασίλισσας Σοφίας της Ισπανίας.

Ο Χουάν Πινιέτ Μιρό είχε μία σπάνια τύχη. Σε ηλικία 15 χρόνων μπήκε στο εργαστήριο του παππού του στη Μαγιόρκα. «Στάθηκα εκεί ακίνητος ανάμεσα στα έργα του. Ηταν μια θαυμάσια εμπειρία. Τα έντονα και ζωντανά χρώματα στα έργα του κάνουν ιδιαίτερη εντύπωση σε ένα παιδί. Και είναι πιο εύκολο για ένα παιδί να έρθει σε επαφή μ' αυτά τα έργα. Δημιουργήθηκε αμέσως μια χημεία. Ηταν μια εμπειρία που δεν θα ξεχάσω ποτέ». Ηταν, όμως, και ο λόγος που ο ίδιος δεν δοκίμασε να μπει στον χώρο της ζωγραφικής. «Οταν είσαι εγγονός του Μιρό, είσαι κάπως ψυχολογικά ευνουχισμένος. Ολο το ταλέντο του βρίσκεται μπροστά σου κι εσύ ζεις στη σκιά του έργου. Οχι, ποτέ δεν θα δοκίμαζα να ζωγραφίσω».

Τα εγγόνια του μεγάλου καλλιτέχνη έβλεπαν, επίσης, ότι ο παππούς τους ήταν ένας άνθρωπος, όχι μόνο με καλλιτεχνικά, αλλά και με πολιτικά ενδιαφέροντα. «Εζησε όλα τα ιστορικά γεγονότα της εποχής του. Τους πολέμους, τον Ισπανικό Εμφύλιο. Ηθελε όμως να ζει στην πατρίδα του. Ελεγε, "ο Φράνκο έκανε λάθος που σκότωσε τον Λόρκα. Δεν θα ξανακάνει το ίδιο λάθος και μ' εμένα"».

Ο Χουάν Πινιέτ Μιρό θυμήθηκε και μια ιστορία με τον Πικάσο. «Ο παππούς μου συναντήθηκε μια φορά με τον Πικάσο στη Νότια Γαλλία. Μαζί με τον παππού μου ήταν και η γιαγιά. Ο Πικάσο μόλις τους είδε αστειεύτηκε. "Συνέχεια έρχεσαι με την ίδια γυναίκα", του είπε. Ο Πικάσο ήταν όμως μελαγχολικός γιατί ήξερε ότι δεν θα επιστρέψει στην Ισπανία. "Χουάν, ένα δέντρο από την πατρίδα είναι σημαντικότερο από όλα τα δέντρα της γης", του είπε».

ΠΗΓΗ: Ελευθεροτυπία