Φλαμένκο στο Καλλιμάρμαρο από τον Χοακίν Κορτές. Ο Ισπανός από την Κόρντοβα έρχεται στην Αθήνα για άλλη μία φορά, προκειμένου να ενημερώσει το κοινό του- κυρίως γυναίκες- για τον τρόπο που ένα μειονοτικό πρόβλημα γίνεται θέμα χορού.

«Cale» είναι ο τίτλος του νέου έργου που ανέβασε ο Χοακίν Κορτές τον περασμένο Μάρτιο στη Βαρκελώνη και απ΄ όπου άρχισε η φετινή περιοδεία του. Σαράντα συντελεστές, ανάμεσά τους μουσικοί, χορευτές και τεχνικοί, συνοδεύουν τον διάσημο καλλιτέχνη του φλαμένκο πάνω στη σκηνή. Και μαζί του διηγούνται με ήχο, κίνηση και φως την ιστορία των Ρομά.

«Ο μόνος τρόπος για να βοηθήσω αυτούς τους ανθρώπους που βρίσκονται σε αυτήν την άθλια κατάσταση σε πολλές χώρες είναι να δείξω στον κόσμο ότι οι Ρομά δεν είναι τόσο περίπλοκοι άνθρωποι όπως νομίζουν», λέει ο διασημότερος Ρομά του κόσμου σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Ιndependent».

Ο Χοακίν Κορτές τον περασμένο Νοέμβριο ανακηρύχθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ευρωπαίος πρεσβευτής των Ρομά. Ο χορευτής έβγαλε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του τα συναισθήματά του για τους δικούς του ανθρώπους. «Οι Ρομά μπορεί να ζήσουν μαζί με οποιονδήποτε χωρίς να έχουν προβλήματα. Όλες οι κοινωνίες αντιμετωπίζουν πολιτισμικά προβλήματα με τους ανθρώπους, αλλά όχι ιδιαίτερα με τους Ρομά. Δεν είναι οι Τσιγγάνοι το πρόβλημα. Γι΄ αυτό και στην Ισπανία η θέση τους είναι καλύτερη σε σύγκριση με άλλες χώρες. Νομίζω ότι ο χορός και οι καλλιτέχνες τού φλαμένκο έχουν αλλάξει τη νοοτροπία των ανθρώπων για τους Ρομά. Θα πρέπει όμως να γίνει μια επανάσταση για να ενταχθούν όλοι οι άνθρωποι». Λόγια φλογερά, όπως και ο χορός του, για τον οποίο όπως λέει ο ίδιος: «Ο χορός είναι η δική μου γυναίκα, η σύντροφός μου».

Αυτή η παθιασμένη σχέση ξεκίνησε όταν ήταν πέντε ετών και άρχισε να χορεύει και να τραγουδάει, ύστερα από παρότρυνση του θείου του Κριστομπάλ, διάσημου χορευτή φλαμένκο στο πλευρό του Ρούντολφ Νουρέγιεφ. Στα 12 ήδη ο μικρός Κορτές είχε γίνει επαγγελματίας χορευτής και στα 15 ήταν μέλος του Εθνικού Μπαλέτου της Ισπανίας.

Γύρω στα 18 τού μπήκε η ιδέα των συνδυα σμών διαφορετικών ειδών χορού: σύγχρονος χορός, κλασικό μπαλέτο και φλαμένκο έγιναν ένα. Και τότε ο Χοακίν Κορτές βρήκε το στυλ του πάνω στη σκηνή, βγάζοντας την ορμή και το πάθος του αρσενικού.

Η παράδοση του φλαμένκο, η αργόσυρτη αφήγησή του μέχρι το ξέσπασμα της κλιμάκωσης δεν του αρκούσαν. Ο Κορτές έσπασε τους κανόνες και πήγε πίσω στις ρίζες των Τσιγγάνων προγόνων του, χορεύοντας ημίγυμνος, με μία μακριά φούστα και ξέπλεκα μακριά μαλλιά σαν Σαμάνος ιερέας τη στιγμή της μέθεξης.

«Ο πολιτισμός των Τσιγγάνων γεννήθηκε στη Βόρεια Ινδία, πριν από πολλούς αιώνες, τότε που κυνηγούσαν μάγισσες. Η παράδοση αναφέρει ότι χόρευαν γύρω από τη φωτιά, χωρίς ρούχα, φορώντας μόνο μία φούστα» λέει ο Κορτές κι εξηγεί τον λόγο για τον οποίο ήρθε σε ρήξη με τους ακαδημαϊκούς υπερασπιστές τού κλασικού φλαμένκο. «Πήγα πίσω στις ρίζες μου γιατί θεωρώ ότι για να είσαι χορευτής με δικό σου ύφος είναι σημαντικό να γνωρίζεις από πού προέρχεσαι. Εκείνοι που μου επιτέθηκαν επειδή χόρεψα φλαμένκο ημίγυμνος είναι οι παραδοσιακοί άνθρωποι του φλαμένκο. Όμως είτε μένεις στενόμυαλος είτε ανοίγεις τα μάτια σου και μαθαίνεις τι υπήρχε πριν από εσένα».

Αυτή τη γνώση που απέκτησε, την έκανε χορογραφίες και ολοκληρωμένες παραστάσεις με τις οποίες περιοδεύει στον κόσμο η ομάδα Joaquin Cortes Flamenco Βallet. Επίσης ήταν η αιτία που εμφανίστηκε στις ταινίες «Μυστικό μου λουλούδι» του Πέδρο Αλμοδόβαρ και «Φλαμένκο» του Κάρλος Σάουρα, που γύρισε το βιντεοκλίπ «Gypsy» με την Τζένιφερ Λόπεζ, που χόρεψε τάνγκο με την Αλίσια Κις στα Βραβεία Γκράμι το 2001 και συμμετείχε στις εκδηλώσεις τής απονομής του Βραβείου Νόμπελ Ειρήνης το 2002.

ΙΝFΟ

Ο Χοακίν Κορτές παρουσιάζει την παράσταση «Cale» στο Καλλιμάρμαρο στις 14 Σεπτεμβρίου, στις 21.30.
Εισιτήρια 100, 60, 40 και 20 (για ΑΜΕΑ) ευρώ.
Πληροφορίες: τηλ. 210-6980.044 και ηλεκτρονικά http://showtime.villagecinemas.gr.

«Στη σκηνή νιώθω να αιωρούμαι»

Η καρδιά του νομάδα, λέει ο Χοακίν Κορτές, ήταν που τον προέτρεψε να δεχτεί να γίνει πρόσωπο της διαφήμισης για τη μόδα, τα τσιγάρα, τη σαμπάνια, τα ακριβά ρολόγια. Χωρίς όμως να χάσει τον σκοπό του. Να γεμίζει δηλαδή με χιλιάδες κόσμου μεγάλες αίθουσες, στάδια, αμφιθέατρα και να βγάζει από μέσα του το «Duende». Αυτή τη μαγική στιγμή όπως αποκαλούν οι Ισπανοί την εμπειρία του φλαμένκο. «Ντουέντε είναι η μαγική στιγμή όταν είμαι πάνω στη σκηνή και νιώθω να αιωρούμαι. Είμαι στον δικό μου κόσμο και ταυτόχρονα νιώθω ότι δημιουργώ. Προτιμώ να χορεύω μπροστά σε ένα πολυπληθές κοινό, γιατί τότε νιώθεις τη θέρμη και τη βοή του πλήθους. Τότε μόνο μπαίνεις βαθιά μέσα στην τέχνη σου».

Πηγή: TA NEA