Η Σοφία Βάρη, σύζυγος του Φερνάντο Μποτέρο, γλύπτρια και ζωγράφος και η ίδια, παρουσιάζει τα ογκώδη και εμπνευσμένα δημιουργήματα της στην περίφημη Paseo de la Castellana της Μαδρίτης.

Μαδρίτη, ανοιξιάτικος καιρός, περαστικοί, βόλτες και, ξάφνου, μια μεγάλη δόση τέχνης. Στον δρόμο, απέναντι από το Μουσείο Πράδο, δεσπόζουν έργα ύψους πεντέμισι μέτρων, τοποθετημένα στις βαριές, μεταλλικές βάσεις τους, οι οποίες μεταφέρθηκαν στον πολυσύχναστο δρόμο με ειδικούς γερανούς. Ένα εντυπωσιακό, «ανοιχτό» εικαστικό υπερθέαμα με 15 γλυπτά και ελληνική καταγωγή υπό τον τίτλο: «Shape and color».

«Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες εκθέσεις της καριέρας μου» μας λέει η διάσημη καλλιτέχνις, μόλις λίγες ώρες μετά τα εγκαίνια, πάνω ακριβώς στην πολυσύχναστη λεωφόρο της ισπανικής πρωτεύουσας. «Το opening έμοιαζε περισσότερο με υπαίθρια γιορτή, καθώς προσωπικότητες από τον χώρο της τέχνης, του πνεύματος και της πολιτικής "μπλέκονταν" με τους περαστικούς». Η τέχνη, άλλωστε, μπορεί να είναι και υπαίθρια: «Απολαμβάνω πραγματικά αυτές τις εκθέσεις σε ανοιχτούς χώρους. Σε λεωφόρους, πάρκα, πλατείες. Ίσως επειδή έτσι έρχεσαι πιο κοντά σε ανθρώπους οι οποίοι, για διάφορους λόγους, δεν θα επισκέπτονταν μια γκαλερί ή ένα μουσείο» υποστηρίζει.

Δεν πρόκειται για την πρώτη υπαίθρια έκθεση: «Ανάλογες προσπάθειες πραγματοποιήθηκαν στο Παρίσι, στη Φλωρεντία, στη Ρώμη. Θυμάμαι ότι στην Πόλη του Φωτός και συγκεκριμένα στο Σεν Ζερμέν και στην πλατεία έξω από τα δημοφιλή Café Les Deux Magots και Café de Flore δημιουργούνταν καθημερινά το αδιαχώρητο. O κόσμος σταματούσε μπροστά στα γλυπτά,
τα περιεργαζόταν, έκανε σχόλια, έγραφε τις σκέψεις του σε ένα κομμάτι χαρτί...
Πιστεύω ότι η έκθεση που διοργανώνει στην ισπανική πρωτεύουσα η κορυφαία επιμελήτρια Μαρίσα Οροπέσα θα έχει επίσης μεγάλη επιτυχία».

Η Σοφία Βάρη έχει χαρακτηριστεί από διεθνείς τεχνοκριτικούς πρωτοπόρος στον χώρο της μοντέρνας γλυπτικής. Ξεκίνησε σαν ζωγράφος, στη συνέχεια όμως, και μετά τη γνωριμία της με τον μεγάλο Χένρι Μουρ, αφοσιώθηκε στη γλυπτική. Έτσι πέρασε στον κόσμο της τρισδιάστατης δημιουργίας. Άρχισε να δουλεύει τον χαλκό και αργότερα το μάρμαρο.

Είναι σύζυγος του διάσημου κολομβιανού γλύπτη Φερνάντο Μποτέρο και χωρίς δυσκολία «ομολογεί» ότι εκείνος τη βοήθησε να ανοίξει τους ορίζοντές της και να γίνει περισσότερο συγκεκριμένη στη δουλειά της. «Ο Φερνάντο είναι ο πιο αυστηρός κριτής μου. Η γνώμη του έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για εμένα, όπως επίσης και αυτή της φίλης και στενής συνεργάτιδας μου, Μάγδας Μπαλτογιάννη».

«Η προεργασία πριν από μια τέτοια έκθεση είναι πολύ μεγάλη» υποστηρίζει η γλύπτρια. «Χρειάζονται ατελείωτες ώρες προσπάθειας, επιμονής και υπομονής. Το στήσιμο γίνεται τη νύχτα και εσύ, ως κεντρικό πρόσωπο ενός τέτοιου εικαστικού γεγονότος, πρέπει να βρίσκεις πάντα τις ισορροπίες ανάμεσα σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που δουλεύουν γύρω σου». Αλλά, φυσικά, υπάρχει και η ανταμοιβή: «Μου αρέσει να λέω ότι δημιουργώ μια αρμονία από διάφορους όγκους. Όπως στη μουσική. Οι δύο πρώτες νότες θα φέρουν την τρίτη. Μέσα από αυτήν την αρμονία αισθάνομαι εγώ την ευτυχία... Τη γαλήνη... Πρέπει κάπου εδώ να διευκρινίσω ότι αν και με συναρπάζει η μουσική του Μπαχ, του Μότσαρτ και του Μπετόβεν, στα εργαστήριά μου, όταν δουλεύω, δεν ακούω καθόλου μουσική. Εκεί μέσα ζω στον δικό μου κόσμο. Μακριά από όλα. Δεν με αγγίζει τίποτε. Μόνη, εγώ και τα γλυπτά μου. Με γοητεύει να δουλεύω στην Πιετρασάντρα στην Ιταλία όπου βρίσκονται τα τεράστια χυτήρια μας. Και βέβαια να επισκέπτομαι με τον Φερνάντο την Ελλάδα και το σπίτι μας στην Εύβοια».

*Η έκθεση της Σοφίας Βάρη με τίτλο «Shape and color» θα φιλοξενείται στην Paseo de la Castellana (Plaza de Colón μέχρι Calle Marqués de Riscal) της Μαδρίτης ως τις 11/9.

Πηγή: ΒΗΜΑgazino, 23-24 Απριλίου 2011, τ. 549, σσ. 8, 18-19

Ευχαριστούμε τον Κωνσταντίνο Σφύκα που μας παραχώρησε το συγκεκριμένο τεύχος του περιοδικού ΒΗΜΑgazino.