Οι επιστήμονες εντόπισαν 129 αλλοιώσεις στο έργο, που δημιουργήθηκαν από τις μεταφορές του

Οι επιμελητές του μουσείου Ρέινα Σοφία στη Μαδρίτη διεξάγουν εξονυχιστική μελέτη της «Γκερνίκα», του διάσημου αντιπολεμικού έργου του Πικάσο. Η μελέτη που γίνεται με τη βοήθεια ειδικών ακτινογραφιών, υπέρυθρης ακτινοβολίας και άλλων μέσων υψηλής τεχνολογίας έχει αποκαλύψει σοβαρές φθορές, κυρίως λόγω των πολλών ταξιδιών του έργου. Μια ομάδα 30 τεχνικών έχει εντοπίσει 129 αλλαγές πάνω στο διάσημο έργο που πήρε το όνομά του από μια μικρή πόλη των Βάσκων, που βομβαρδίστηκε από γερμανικά πολεμικά αεροπλάνα κατά τη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου πολέμου.

Ο επιμελητής Χόρχε Γκαρθία Γκόμεθ Τεχεδόρ δήλωσε στην εφημερίδα El Pais ότι το έργο βρίσκεται αυτήν τη στιγμή σε «σοβαρή αλλά σταθερή κατάσταση. Παρ’ όλο που δεν χρειάζεται ακόμα να αποκατασταθεί, δεν θα πρέπει να υποστεί καμία μεταφορά».

Ο εντοπισμός των φθορών ενισχύει το επιχείρημα του μουσείου εναντίον της μεταφοράς του έργου στην περιοχή των Βάσκων, οι εθνικιστές της οποίας θεωρούν ότι το έργο τούς ανήκει. Εχουν ζητήσει επανειλημμένως τη μεταφορά του έργου, έστω και στο πλαίσιο μιας προσωρινής έκθεσης. Πέρυσι, στην 70ή επέτειο από το βομβαρδισμό της Γκερνίκας είχε παρέμβει και ο διευθυντής του μουσείου Γκούγκενχαϊμ στο Μπιλμπάο, ζητώντας από ειδικούς να εξετάσουν εάν η μεταφορά θα ήταν τόσο καταστροφική. Η έρευνα, που πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2010, ήρθε στη δημοσιότητα μετά την τελευταία αντιπαράθεση. Η ασπρόμαυρη σύνθεση του Πικάσο, που είχε κάνει παγκόσμια περιοδεία για να ενισχύσει το ρεπουμπλικανικό ιδεώδες κατά τη διάρκεια του εμφυλίου, κατέληξε για πολλά χρόνια στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη. Η μεγαλύτερη φθορά έγινε όταν το έργο τυλιγόταν πριν από την κάθε μεταφορά.

Πηγή: kathimerini.gr