Ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει ανάμεσα σε ιστορικούς τέχνης για τον «Κολοσσό» του Γκόγια συνεχίζεται, με αφορμή και την καλοκαιρινή έκθεση στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης, αφιερωμένη στα έργα του Ισπανού καλλιτέχνη κατά την περίοδο του πολέμου της Ισπανίας κατά της Γαλλίας, με την ευκαιρία των 200 χρόνων από τη Ναπολεόντεια εισβολή στην Ισπανία. Στην έκθεση αυτή ο «Κολοσσός», που μέχρι πρόσφατα εθεωρείτο ένα από τα αριστουργήματα του Γκόγια, δεν συμπεριλαμβάνεται, ακριβώς γιατί αμφισβητείται για το αν έχει βγει από το χέρι του Γκόγια.

Σύμφωνα με τον επιμελητή του Πράδο, Χοσέ Λουίζ Ντίεθ, ειδικό στον 19ο αιώνα, ο «Κολοσσός» ίσως έχει φιλοτεχνηθεί από τον βοηθό του ζωγράφου, Ασένσιο Χούλι. Σ αυτό καταλήγει ο Ντίεθ γιατί, όπως ισχυρίζεται, στην αριστερή γωνία του πίνακα υπάρχουν τα αρχικά AJ. Σύμφωνα με τον Ντίεθ, επίσης, έτσι είχε υπογράψει ο Ασένσιο Χούλι τα δικά του έργα στον ναό San Antonio de la Florida της Μαδρίτης, όπου είχε δουλέψει στις τοιχογραφίες του μαζί με τον ίδιο το Γκόγια.

Οι ειδικοί διχάζονται στον ισχυρισμό-έκπληξη του Ντίεθ. Ο Βρετανός Νίγκελ Γκέντινινγκ καταρρίπτει την άποψη Ντίεθ, υποστηρίζοντας ότι τα λατινικά νούμερα XVIII, που σκιάζουν την υπογραφή, σχετίζονται με έναν άλλο πίνακα του Γκόγια του 1812, με τίτλο «Γίγαντας», που αποτελεί και την εναλλακτική ονομασία του «Κολοσσού».

Ο Βρετανός ειδικός επιμένει ότι είναι παράτολμο ο «Κολοσσός» να είναι έργο του βοηθού του Γκόγια, ακριβώς «λόγω της φυγόκεντρης δύναμης στη σύνθεση αλλά και της εικονικής δύναμης». Η φιγούρα του γίγαντα στον «Κολοσσό» ερμηνεύεται είτε ως αυτός που τρομάζει τους ανθρώπους στην κοιλάδα, όπως οι Ισπανοί που προσπαθούσαν να διώξουν τους Γάλλους εισβολείς, είτε για να αναπαραστήσει έτσι την τρέλα του πολέμου.

Πηγή: http://new.e-go.gr/