Στις 3 Σεπτεμβρίου το Υπουργείο Παιδείας έστειλε σε όλα τα γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εγκύκλιο βάση της οποίας οι μαθητές των Γυμνασίων και των Λυκείων θα έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν την β΄ξένη γλώσσα που επιθυμούν να διδαχθούν, όχι ανάμεσα σε 3 γλώσσες (γαλλικά, γερμανικά & ιταλικά) όπως ίσχυε μέχρι πέρυσι, αλλά σε 4 προσθέτοντας επιτέλους και την ισπανική, μία γλώσσα που την τελευταία 15ετία έχει συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση στην ιδιωτική εκπαίδευση λόγω έλλειψης προσφοράς της στην δημόσια.

Η ισπανική γλώσσα έρχεται πρώτη σε ζήτηση στις επιλογές των ενηλίκων, κάτι που αποδεικνύεται από τον αυξανόμενο αριθμό συμμετεχόντων στις εξετάσεις του Instituto Cervantes, όπου η Ελλάδα κατέχει και την 1η θέση παγκοσμίως στις δηλώσεις συμμετοχής των εξετάσεων αυτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι και στις εξετάσεις του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας που διεξάγονται το τελευταίο έτος, οι συμμετέχοντες υπερδιπλασιάζονται από εξεταστική σε εξεταστική.

Το γεγονός της εισαγωγής και νέων γλωσσών θα έπρεπε να ήταν κάτι που θα χαροποιούσε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, τους μαθητές γιατί θα μπορούν να επιλέξουν την γλώσσα που τους ταιριάζει μέσα στο σχολείο, τους γονείς γιατί δεν θα χρειάζεται να ψάχνουν κεντρικά φροντιστήρια ή κάποιο συνοικιακό (που ίσως συμπληρώσει τμήμα) για να αξιοποιήσουν την έφεση των παιδιών τους, και φυσικά τους καθηγητές αυτών των γλωσσών αφού επιτέλους θα είχαν και αυτοί την ευκαιρία να ασκήσουν ισότιμα και ισάξια με τους συναδέλφους των άλλων ξένων γλωσσών το επάγγελμά τους.

Αντιθέτως, με τον τρόπο που εισήχθησαν έχει προκληθεί σύγχυση και αρκετά προβλήματα όχι μόνο σε όλους τους παραπάνω αλλά και στους διευθυντές των Γυμνασίων και Λυκείων. Αιτία το χρόνιο, γνωστό κτιριακό θέμα το οποίο μέχρι τώρα κανένας Υπουργός και καμία κυβέρνηση δεν κατάφερε να λύσει.

Οι εγκύκλιοι αποστέλλονται και εκ πρώτης όψεως, ικανοποιούνται αιτήματα όπως η εισαγωγή της Ισπανικής γλώσσας από την πλευρά του Υπουργείου, αλλά με τόσο πρόχειρο και αφελή τρόπο, αφού δεν έχει προβλέψει και τις αντίστοιχες υποδομές.

Η παράλληλη διδασκαλία ξένων γλωσσών προϋποθέτει την ύπαρξη επαρκών αιθουσών , οι οποίες δεν υπάρχουν παρά σε ελάχιστα σχολεία της επικράτειας και είναι ευρέως γνωστό.

Ως εκ τούτου, οι Διευθυντές των Γυμνασίων και των Λυκείων με την παραλαβή αυτής της εγκυκλίου , παρέλαβαν έναν ακόμη βραχνά, ένα ακόμα πρόβλημα στα ήδη υπάρχοντα της έλλειψης βιβλίων και διδακτικού προσωπικού και πλείστων άλλων. Οι αντιδράσεις τους ήταν αναμενόμενες. Κάποιοι δεν ενημέρωσαν καν για τη δυνατότητα των μαθητών να διαλέξουν κάποια διαφορετική γλώσσα από αυτές που ήδη προσφέρονται με τη δικαιολογία ότι οι μαθητές είχαν ήδη επιλέξει από το Δημοτικό, τον προηγούμενο Μάιο, τη γλώσσα που ήθελαν (τότε ακόμα όμως δεν είχε εγκριθεί η εισαγωγή της Ισπανικής και δεν υπήρχε σαν επιλογή) και δεν παρέδωσαν καθόλου το ανανεωμένο έντυπο επιλογής γλώσσας που έπρεπε να συμπεριλαμβάνει και την ισπανική (όπως υποχρεούνταν από την εγκύκλιο) , κάποιοι το είπαν προφορικά για να ξεχαστεί από τους μαθητές μέχρι να φτάσουν σπίτι και να ενημερώσουν τους γονείς τους, κάποιοι έπεισαν τους μαθητές να διαλέξουν άλλη γλώσσα γιατί δεν υπάρχουν καθηγητές (!!!) ή γιατί θα αργήσει ο καθηγητής να αναλάβει υπηρεσία οπότε και θα χάνονταν διδαχτικές ώρες, θα αργούσε να βγει το οριστικό πρόγραμμα των μαθητών και κυρίως , για να μην επιβαρυνθεί το σχολείο με έναν ακόμα ωρομίσθιο. Εξάλλου, αν πληροφορούνταν οι γονείς και επέλεγαν τελικά τη γλώσσα 12 μαθητές της Α΄Γυμνασίου και αντίστοιχα 8 μαθητές στην Α΄Λυκείου (που είναι ο ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος) , οι Διευθυντές θα έπρεπε να λογοδοτήσουν και σε αυτούς.

Τέλος, αντιδράσεις έντονες υπάρχουν και από τους εκπαιδευτικούς των άλλων γλωσσών διότι θα υπάρξει μείωση των μαθητών τους και κατ΄επέκταση των τμημάτων τους, οι οποίοι θα καλούνταν να μετακινηθούν σε 2 ή και 3 σχολεία προκειμένου να συμπληρώσουν το ωράριό τους. Ας μην αψηφήσουμε, βέβαια, και το γεγονός ότι οι Διευθυντές συνεργάζονται χρόνια με τους άλλους ξενόγλωσσους και δεν θα ήθελαν να τους “στεναχωρήσουν”…Προς Θεού, δεν διεκδικούμε τις θέσεις των συναδέλφων ή να τους δυσκολέψουμε τη ζωή, θέλουμε και εμείς να εργαστούμε.

Εμπαιγμός, αγαπητοί συμπολίτες , προς όλους και για όλα.

· Εμπαιγμός προς τους μαθητές, αφού οι προσφερόμενες γλώσσες από το Υπουργείο εξαρτάται για το αν τελικά θα προσφερθούν από τους Διευθυντές των σχολείων, οι οποίοι τα αντιμετωπίζουν το σχολείο ως ιδιοκτησία τους (για να μην πω τσιφλίκι τους) αποκρύπτοντας και καταστρατηγώντας εγκυκλίους(μέχρι πότε θα κάνει ο καθένας τους ότι θέλει και υπάρχει κάποιος να τους ελέγξει;).

· Εμπαιγμός προς τους γονείς- φορολογούμενους πολίτες που τους προσφέρουν κάτι που δεν τους δίνεται τελικά

· Εμπαιγμός προς τους καθηγητές Ισπανικής που, ναι μεν, ικανοποιήθηκε το αίτημά τους για την εισαγωγή της Ισπανικής στα σχολεία αλλά, τελικά και στην ουσία, τους αρνούνται το δικαίωμα μιας αξιοπρεπούς εργασίας και αναγκάζονται επιπλέον να αποκτήσουν πτυχίο “διαφήμισης” για να πείσουν για τη χρησιμότητά της ειδικότητάς τους!(Άραγε, σε ποια άλλη ειδικότητα συμπεριφέρθηκαν με τον ίδιο τρόπο; Οι περισσότεροι από τους νυν Διευθυντές των σχολείων διορίστηκαν με επετηρίδα και όχι μέσω ΑΣΕΠ, που εμείς, αφού δεν μπορούμε να τον αποφύγουμε, θα τον απολαύσουμε πληρώνοντας κάμποσα σε βιβλία και φροντιστήρια για να έχουμε και μία ελπίδα διορισμού, και όμως μας αρνούνται και την λιγοστή προϋπηρεσία που θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε με την στάση τους. Ξέχασαν φαίνεται τι πέρασαν πριν διοριστούν, όπως έχουν ξεχάσει και την σημασία της λέξης “συνάδελφος”, εκτός και αν η συναδελφικότητα νοείται κατ’ αυτούς μόνο μέσα στα στενά όρια του σχολείου τους και για την εξασφάλιση μιας ήρεμης καθημερινότητας.

· Εμπαιγμός προς τους καθηγητές των άλλων γλωσσών αφού προφανώς τους έδωσαν θέσεις χωρίς να έχουν υπολογίσει ότι κάποια στιγμή θα άλλαζε ίσως το καθεστώς εργασίας τους. Οι ξένες γλώσσες καλώς ή κακώς επιλέγονται βάση της μόδας και αυτή αλλάζει συνεχώς.

· Εμπαιγμός προς τους Διευθυντές των σχολείων αφού γνωρίζουν το κτιριακό πρόβλημα που υπάρχει και επίσης δεν καλύπτουν τα κενά των ειδικοτήτων (και όχι μόνο) με αναπληρωτές (και όχι με το υποτιμητικό καθεστώς των ωρομισθίων) έγκαιρα για την έναρξη των μαθημάτων. Οι λιγοστοί ανοιχτόμυαλοι, ενημερωμένοι, τολμηροί, υπεύθυνοι και ευσυνείδητοι Διευθυντές που έκαναν σωστά τη δουλειά τους, αγωνιούν για το αν και πότε θα σταλεί καθηγητής ωρομίσθιος για να μην εκτεθούν στους γονείς και τα παιδιά που επέλεξαν κάτι καινούργιο και διαφορετικό. Τους είμαστε ευγνώμονες που εργάζονται σωστά και πάνε κόντρα στην νοοτροπία του ωχαδερφισμού (=εγώ θα το λύσω και αυτό;) επικρατεί σε όλο το δημόσιο τομέα.

Σας ευχαριστούμε, Κύριοι της Διοίκησης του Υπουργείου Παιδείας,
για την προσφορά σας στη δημόσια Παιδεία, αφού με τον τρόπο που τη χειρίζεστε καταφέρατε να δημιουργήσετε: κλίμα διχόνοιας ανάμεσα στους καθηγητές ξένων γλωσσών, να γίνουμε μισητοί ως ωρομίσθιοι στους Διευθυντές των σχολείων, μισητοί στα γραφεία Β' βαθιάς εκπαίδευσης που θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί το κονδύλι για τα νεοεισαχθέντα ισπανικά (που βρεθήκαν τώρα και αυτά….) και όχι για τις πλείστες άλλες ανάγκες της εκπαίδευσης, μισητοί στα ΜΜΕ αφού έχουν βομβαρδιστεί με Δελτία Τύπου των Συλλόγων (αλλά εν μέσω προεκλογικής περιόδου, ποιος ασχολείται τώρα με μια χούφτα ανθρώπων και κυρίως ποιος ασχολείται με την παιδεία γενικότερα; έχουμε οικονομική κρίση, γρίπη… δεν πουλάει το θέμα)…Και όλο αυτό το μίσος, η απαξίωση, η περιφρόνηση πριν καν μας δοθεί η ευκαιρία να πούμε καλημέρα ή καλύτερα … ¡Buenos Dias!

Στέλλα Βαλσαμή
Καθηγήτρια Ισπανικής Γλώσσας
Απόφοιτη του Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών

Πηγή: www.alfavita.gr