Έντονη κινητικότητα παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στο θέμα της Ισπανικής Γλώσσας. Τέσσερις βουλευτές έχουν καταθέσει επερωτήσεις στη Βουλή σχετικά με τα θέματα που απασχολούν τους καθηγητές ισπανικών στην Ελλάδα, κυρίως για την εισαγωγή των ισπανικών στην Β' βάθμια αλλά και στην Α' βάθμια εκπαίδευση. Επίσης αναδεικνύεται και το θέμα του αποκλεισμού φοιτητών του ΕΑΠ και του τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθήνας από τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ.

Σας παρουσιάζουμε εδώ όλες τις σχετικές επερωτήσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής από τους βουλευτές. Θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις και μόλις υπάρξουν απαντήσεις θα σας ενημερώσουμε.

Βασίλης Οικονόμου: ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΕ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (28/1/2009)

ΕΠΩΝΥΜΟ ΒΟΥΛΕΥΤΗ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

ΘΕΜΑ: ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: ΠΑ.ΣΟ.Κ.
ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ: Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: Απαξιώνεται η Ισπανική Γλώσσα στην Πρωτοβάθμια και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Κύριε Υπουργέ,

Με λύπη μας διαπιστώνουμε ότι απαξιώνεται από την Κυβέρνηση η επιλογή εκμάθησης της ισπανικής γλώσσας στην πρωτοβάθμια και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα ισπανικά έχουν εισαχθεί στο πιλοτικό πρόγραμμα του γυμνασίου από το σχολικό έτος 2006 – 2007. Έπειτα από αιτήματα πολιτών, όμως, κρίνεται αναγκαίο να επεκταθεί σε περισσότερα σχολεία και κυρίως στο Δημοτικό, η δυνατότητα επιλογής της ως δεύτερης ξένης γλώσσας, που μέχρι στιγμής περιορίζεται στην Γαλλική και την Γερμανική. Είναι εμφανές ότι όταν ένα παιδί επιλέξει μία από τις δύο γλώσσες στις τάξεις του Δημοτικού, δύσκολα θα επιλέξει να μάθει και μία τρίτη γλώσσα στις τάξεις του Γυμνασίου. Επιπλέον και παρά τις έντονες αντιδράσεις των φοιτητών του τμήματος της ισπανικής γλώσσας, μέχρι και σήμερα δεν έχει χορηγηθεί κωδικός στους απόφοιτους Ισπανικής Φιλολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και στους απόφοιτους του τμήματος Ισπανική Γλώσσα και Πολιτισμός του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου έτσι ώστε να μπορούν οι απόφοιτοι των συγκεκριμένων τμημάτων να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τους Εκπαιδευτικούς.

Κατόπιν των παραπάνω

ΕΡΩΤΑΣΤΕ

1) Υπάρχει πρόθεση από το Υπουργείο να επεκτείνει σε περισσότερα σχολεία το πιλοτικό πρόγραμμα στο οποίο έχει ήδη ενταχθεί η ισπανική γλώσσα, λαμβάνοντας υπόψη σας ότι η ισπανική γλώσσα είναι η γλώσσα 450 εκατομμυρίων πολιτών του κόσμου;

2) Για ποιο λόγο ακόμα μέχρι και σήμερα, τρία χρόνια μετά, δεν έχει χορηγηθεί κωδικός για την συμμετοχή στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών των αποφοίτων των τμημάτων της ισπανικής γλώσσας των Ελληνικών Πανεπιστημίων; Έχετε σκοπό να προβείτε άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την διευθέτηση του ζητήματος αυτού;

Αθανάσιος Πλεύρης και Σπυρίδων-Άδωνις Γεωργιάδης: ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΕ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (2/2/2009)

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΞΙΟΤΙΜΟ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑ: ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Η ισπανική γλώσσα είναι μία γλώσσα που διακρίνεται για την τεράστια κοινωνικοπολιτική της σημασία. Είναι μητρική γλώσσα 450 εκατομμυρίων ομιλητών ως επίσημη γλώσσα 21 χωρών (Λατινική Αμερική και Ισπανία). Είναι επίσης δεύτερη ξένη γλώσσα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Η ισπανική όμως γλώσσα τυγχάνει διαφορετικής μεταχείρισης από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Παρόλο που έχει εισαχθεί πιλοτικά στο πρόγραμμα μαθημάτων του Γυμνασίου από το σχολικό έτος 2006-2007, ακόμη δεν έχει χορηγηθεί ο απαραίτητος κωδικός για σύσταση κλάδου καθηγητών ισπανικής γλώσσας, στους αποφοίτους Ισπανικής Φιλολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και στους αποφοίτους του τμήματος Ισπανική Γλώσσα και Πολιτισμός του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, ώστε αμφότεροι να μπορούν να συμμετέχουν στον ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών που διεξάγεται κάθε δύο χρόνια.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

Α) Υπάρχει περιθώριο η ισπανική γλώσσα να επεκταθεί σε περισσότερα σχολεία και κυρίως στο Δημοτικό και να μη διδάσκεται μόνο σε 13 Γυμνάσια σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια;

Β) Υπάρχει περίπτωση να χορηγηθεί ο απαραίτητος κωδικός για σύσταση κλάδου καθηγητών ισπανικής γλώσσας, ώστε ο ήδη ικανός αριθμός αποφοίτων που μπορεί να διδάξει την ισπανική γλώσσα στο ελληνικό σχολείο, να μπορεί να συμμετάσχει στον ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών;

Αθήνα 02.02.2009
Οι ερωτώντες βουλευτές

Αθανάσιος Πλεύρης, Βουλευτής Α’ Αθηνών
Σπυρίδων-Άδωνις Γεωργιάδης, Βουλευτής Β’ Αθηνών

ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ

Νάσος Αλευράς: ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΕ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (27/1/2009)

Αποκλεισμός της ισπανικής γλώσσας από τη δημόσια εκπαίδευση

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Υπουργό Παιδείας

ΘΕΜΑ: Αποκλεισμός της ισπανικής γλώσσας από τη δημόσια εκπαίδευση

Παρόλο που η ισπανική γλώσσα είναι μία από τις πλέον ομιλούμενες γλώσσες διεθνώς, η διδασκαλία της δεν έχει εισαχθεί ακόμη στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Το σχολικό έτος 2006-07 συμπεριλήφθηκε στο πιλοτικό πρόγραμμα σε 13 μόνο γυμνάσια της χώρας χωρίς έκτοτε να επεκταθεί και σε άλλα σχολεία, ενώ οι απόφοιτοι της ισπανικής γλώσσας και φιλολογίας αποκλείονται από το διαγωνισμό των εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Για ποιο λόγο η ισπανική γλώσσα δεν διδάσκεται στη δημόσια εκπαίδευση;
2. Εάν η κυβέρνηση προτίθεται να εισάγει την εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας και στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης;
3. Τι προτίθεται να πράξει για την εισαγωγή στη δημόσια εκπαίδευση των αποφοίτων της Ισπανικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και του τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου;

Αθήνα 27-1-2009
Ο Ερωτών Βουλευτής

νάσος αλευράς

Μανόλης Στρατάκης: Ισπανική γλώσσα στην Α/βαθμια & Β/βαθμια εκπαίδευση (26/1/2009)

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑ: Ισπανική γλώσσα στην Α/βαθμια & Β/βαθμια εκπαίδευση.

Την έντονη αγωνία τους εκφράζουν οι εκπαιδευτικοί της ισπανικής γλώσσας καθώς, παρά το γεγονός ότι η Ισπανική Γλώσσα έχει εισαχθεί στο πιλοτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου από το σχολικό έτος 2006-2007, δεν έχει ακόμα χορηγηθεί από το Υπουργείο κωδικός στους απόφοιτους Ισπανικής Φιλολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και στους αποφοίτους του Τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, προκειμένου να μπορούν οι απόφοιτοι των τμημάτων αυτών να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς των εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ.

Επειδή, προκειμένου οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα επιλογής της ισπανικής γλώσσας , είναι βασική προϋπόθεση να επεκταθεί το πιλοτικό πρόγραμμα σε περισσότερα σχολεία και κυρίως στο Δημοτικό, καθώς όταν δεν υπάρχει δυνατότητα επαφής με τη γλώσσα από την αρχή, στη συνέχεια είναι δύσκολο να την επιλέξουν στο Γυμνάσιο.

Επειδή η δυνατότητα εκμάθησης της ισπανικής γλώσσας δίνεται σε μαθητές μόνο ελαχίστων γυμνασίων της χώρας μας.

Επειδή η Πολιτεία οφείλει να προβαίνει στην υλοποίηση και εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων που διευρύνουν τη γνώση και προάγουν τον εκπαιδευτικό ρόλο του δημόσιου σχολείου,

ΕΡΩΤΑΤΑΙ
Ο κ. Υπουργός:
1) Αν προτίθεται να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να χορηγηθεί ο απαραίτητος κωδικός στους αποφοίτους των τμημάτων Ισπανικής Γλώσσας, ώστε να μπορούν να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς των εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ.

2) Εάν προτίθεται να επεκτείνει το πιλοτικό πρόγραμμα εκμάθησης της Ισπανικής Γλώσσας σε περισσότερα Γυμνάσια και εάν αυτό εφαρμοστεί και σε Δημοτικά σχολεία.

Ο Ερωτών Βουλευτής

Μανόλης Σοφ. Στρατάκης

Σούλα Μερεντίτη: Διδασκαλία Ισπανικής γλώσσας- Χορήγηση κωδικού σε αποφοίτους Ισπανικής Φιλολογίας (22/1/2009)

Διδασκαλία Ισπανικής γλώσσας- Χορήγηση κωδικού σε αποφοίτους Ισπανικής Φιλολογίας
22.01.09
Ερώτηση προς τον υπουργό Παιδείας

Η ισπανική γλώσσα έχει εισαχθεί στο πιλοτικό πρόγραμμα του γυμνασίου από το σχολικό έτος 2006-2007 Σήμερα όμως, η δυνατότητα εκμάθησης της ισπανικής γλώσσας υπάρχει μόνο σε 13 γυμνάσια της χώρας. Η είσοδος και της ισπανικής γλώσσας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα ήταν μία θετική εξέλιξη, αφού πρόκειται για μία γλώσσα που μιλούν 450 εκατομμύρια και είναι η επίσημη γλώσσα 21 χωρών. Παρόλο όμως που τα ισπανικά έχουν ενταχθεί ως πιλοτικό πρόγραμμα στα γυμνάσια, ακόμη δεν έχει χορηγηθεί κωδικός στους αποφοίτους Ισπανικής Φιλολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και στους αποφοίτους του τμήματος Ισπανική Γλώσσα και Πολιτισμός του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστήμιου ώστε να μπορούν οι απόφοιτοι των συγκεκριμένων τμημάτων να συμμετάσχουν στους διαγωνισμού του ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών.
Εν όψει των παραπάνω ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

1. Σκοπεύει να προωθήσει το υπουργείο παιδείας την ισπανική γλώσσα ως μία από τις γλώσσες επιλογής στα δημοτικά και τα γυμνάσια της χώρας, δεδομένου μάλιστα ότι . υπάρχει ικανός αριθμός αποφοίτων που μπορούν να διδάξουν την ισπανική γλώσσα στο ελληνικό σχολείο;

2. Γιατί ακόμη δεν έχει χορηγηθεί κωδικός στους αποφοίτους Ισπανικής Φιλολογίας ώστε να μπορούν να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών;

Τρίκαλα, 22 Ιανουαρίου 2009
Η ερωτώσα Βουλευτής
Σούλα Μερεντίτη

Περικλής Κοροβέσης: Τα Ισπανικά ως β' ξένη γλώσσα στην α' βάθμια και β' βάθμια εκπαίδευση (20/1/2009)

Τα Ισπανικά ως β' ξένη γλώσσα στην α' βάθμια και β' βάθμια εκπαίδευση
Ερώτηση Π.Κοροβέση προς τον Υπουργό Παιδείας

Η Ισπανική γλώσσα έχει εισαχθεί στο πιλοτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου από το σχολικό έτος 2006-2007. Όμως διδάσκεται μόνο σε 13 Γυμνάσια της χώρας, άρα ελάχιστος αριθμός μαθητών μπορεί να την επιλέξει. Επιπροσθέτως, ακόμη δεν έχει χορηγηθεί κωδικός στους αποφοίτους Ισπανικής Φιλολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και στους αποφοίτους του τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμός του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου ώστε να μπορούν οι απόφοιτοι των συγκεκριμένων τμημάτων να συμμετάσχουν στον ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών, πράγμα που αποτελεί λογική αλλά και νομική αντινομία, γιατί τα πτυχία τους έτσι φαίνονται να μην είναι ισότιμα με αυτά των άλλων ξένων φιλολογιών, και, άρα, πλήττεται το κύρος των συγκεκριμένων Τμημάτων, ενώ οι απόφοιτοί τους χάνουν μια σημαντική δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης.

Η γνώση των ξένων γλωσσών δεν είναι απλό επαγγελματικό εφόδιο στην εποχή μας. Αποτελεί αναγκαία και ικανή συνθήκη για την επαγγελματική αποκατάσταση ενός νέου πολίτη αλλά και αναπόσπαστο εφόδιο πλατιάς κουλτούρας, βάση για τη γνωριμία και την αλληλεγγύη των λαών. Η δημόσια Α΄ βάθμια και Β΄ βάθμια εκπαίδευση οφείλει να δώσει τα απαραίτητα γλωσσικά εφόδια στους Έλληνες μαθητές αλλά και να τους παράσχει δυνατότητες επιλογής γλωσσών πέραν της αγγλικής.

Ήδη στο πρόγραμμα των σχολείων ορθώς έχει μπει η δεύτερη ξένη γλώσσα, γαλλικά ή γερμανικά, ενώ σε ελάχιστα σχολεία διδάσκεται και η Ιταλική γλώσσα ως δεύτερη επιλογή, κάτι θετικό μεν, ανεπαρκέστατο δε. Όμως υπάρχουν μερικές ακόμα πολύ διαδεδομένες γλώσσες στον κόσμο, γλώσσες λαών με τους οποίους η χώρα μας έχει παραδοσιακές πολιτιστικές και οικονομικές σχέσεις και, εξίσου αν όχι σπουδαιότερων, γλώσσες λαών με σημαντικούς πολιτισμούς. Αναφέρουμε για παράδειγμα την Ισπανική, την Αραβική και την Κινέζικη γλώσσα. Και αναρωτιέται κανείς γιατί να μην δίνεται στους μαθητές η δυνατότητα εκμάθησης αυτών ή και άλλων ακόμη γλωσσών;

Εν προκειμένω, η Ισπανική γλώσσα είναι η επίσημη γλώσσα ενός πολύ μεγάλου αριθμού χωρών (Ισπανία και χώρες της Λατινικής Αμερικής), ομιλείται δηλαδή από μισό δισεκατομμύριο ανθρώπους ως επίσημη γλώσσα, η ισπανόφωνη τέχνη είναι από τις σημαντικότερες στον κόσμο. Γιατί, λοιπόν, δεν δίνεται η δυνατότητα στους Έλληνες μαθητές να την μάθουν στα σχολεία τους ως δεύτερη γλώσσα.

Με βάση τα παραπάνω

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1. Σκοπεύει να προβεί στη λήψη μέτρων ώστε να υπάρχει δυνατότητα για τους Έλληνες μαθητές των δύο πρώτων βαθμίδων να επιλέγουν από περισσότερες των δύο ήδη υπαρχουσών στο πρόγραμμα ξένων γλωσσών;

2. Θα στελεχώσει τα σχολεία μας με εκπαιδευτικούς ικανούς να διδάξουν όλες αυτές τις νέες γλώσσες και να μεταλαμπαδεύσουν στον έλληνα μαθητή την αγάπη για τους αντίστοιχους πολιτισμούς, ενισχύοντας την κατάρτισή του, την κοινωνική του ευαισθησία αλλά και συσφίγγοντας τις σχέσεις του ελληνικού με τους άλλους λαούς;

3. Πότε θα δοθεί κωδικός στην Ισπανική γλώσσα ώστε οι απόφοιτοι των σχετικών τμημάτων των ΑΕΙ και του ΕΑΠ να μπορέσουν να συμμετάσχουν στον ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών και να στελεχώσουν αργότερα την εκπαίδευση;

Ο ερωτών Βουλευτής

Περικλής Κοροβέσης

Πηγές:
galeria-hispanica.blogspot.com
www.alevras.gr
www.mstratakis.gr
www.syn.gr
www.merentiti.gr
www.oikonomoub.gr