Την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου του 2009 και ώρα 12:00 το μεσημέρι κατατέθηκε από ολιγομελή αντιπροσωπεία στις Ανεξάρτητες Αρχές του Συνηγόρου του Πολίτη (Κύκλος Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων) και του Συνηγόρου του Παιδιού αναφορά, με αριθμό φακέλου 122664 και αριθμό πρωτοκόλλου 100565/2009, σχετικά με τα προβλήματα που έχουν προκύψει με την ένταξη και την προώθηση της διδασκαλίας της Ιταλικής και της Ισπανικής γλώσσας στην Δημόσια Εκπαίδευση. Η αναφορά συνυπογράφεται από 178 πολίτες (93 Καθηγητές της Ιταλικής και 52 Καθηγητές της Ισπανικής Γλώσσας, 33 Πολίτες-Γονείς, καθώς και Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων).
Πρόκειται για προβλήματα που επικεντρώνονται κυρίως στο λειτουργικό, αλλά και στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τον καινοτόμο θεσμό της 2ης ξένης γλώσσας (Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική, Ισπανική).
Είναι ανεπίτρεπτο η εκπαιδευτική προσφορά της Ιταλικής και της Ισπανικής γλώσσας να υποσκάπτεται από ένα μεγάλο ποσοστό αυθαιρετούντων Διευθυντών Γυμνασίων και Γενικών Λυκείων, καθώς και Διευθυντών Δευτεροβάθμιων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και να θυσιάζεται στον βωμό κλαδικών συμφερόντων. Το σχολείο είναι δημόσιο αγαθό, δεν αποτελεί ιδιοκτησία κανενός. Οι εγκύκλιοι και οι υπουργικές αποφάσεις πρέπει να εφαρμόζονται για όλες τις ξένες γλώσσες επιλογής (Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική, Ισπανική) και οι μαθητές πρέπει να ενημερώνονται για τα δικαιώματά τους.
Η μη ενημέρωση του μαθητικού δυναμικού σχετικά με την δυνατότητα εκμάθησης της Ιταλικής και της Ισπανικής γλώσσας στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στερεί από τους καθηγητές της Ιταλικής και της Ισπανικής γλώσσας το δικαίωμα στην εργασία, καθώς και αποδυναμώνει τον καινοτόμο θεσμό της 2ης ξένης γλώσσας (Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική, Ισπανική), ο οποίος φρονούμε ότι επιδέχεται νομοθετικών βελτιώσεων για την ουσιαστική προώθηση και ενίσχυση της Πολυγλωσσίας. Για να εξασφαλιστεί η σπειροειδής κατάκτηση και η λογική συνέχεια στην εκμάθηση της Ιταλικής και της Ισπανικής γλώσσας, όπως ακριβώς συμβαίνει με την διδασκαλία της Γαλλικής και της Γερμανικής γλώσσας, θα πρέπει η Ιταλική και η Ισπανική γλώσσα να προσφέρονται ως επιλογή και να διδάσκονται και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ('Ε Δημοτικού).
Προσδοκούμε ότι με ανάλογες κινήσεις πολιτών στο μέλλον, η Ιταλική και η Ισπανική γλώσσα να ενταχθούν πλήρως στην Ελληνική Δημόσια Εκπαίδευση (Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια). Μόνο με την ισότιμη ένταξη της Ιταλικής και της Ισπανικής γλώσσας στην Πρωτοβάθμια και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, θα γίνει κάποια στιγμή πραγματικότητα η Πολυγλωσσία (Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική, Ισπανική) στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά τους 178 πολίτες που συνυπέγραψαν την επιστολή-αναφορά προς τις Ανεξάρτητες Αρχές. Για λόγους προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων, δεν δημοσιεύονται τα προσωπικά τους στοιχεία, τα οποία βρίσκονται στην διάθεση των Ανεξάρτητων Αρχών.
Επιπλέον, νιώθουμε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε δημόσια την κα Θεοδώρα Θεοδωροπούλου, Πρόεδρο του Συλλόγου Αποφοίτων του τμήματος Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, καθώς και τον κο Γεώργιο Ποπετσίδη, Πρόεδρο του Συλλόγου Καθηγητών Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας για την δυνατότητα που έδωσαν στα μέλη των Συλλόγων τους να ενημερωθούν και πολλοί από αυτούς να στηρίξουν με την υπογραφή τους την ανεξάρτητη διασυλλογική αυτή κίνηση, η οποία ξεκίνησε από μια ιδέα μερικών ανθρώπων και έφτασε να αποτελέσει τον καρπό προσπάθειας 178 πολιτών.
Επειδή το θέμα που θίγουμε είναι πολύπλευρο και πολύπλοκο και απευθύνεται σε περισσότερες από μία Ανεξάρτητη Αρχή, θα σας ενημερώσουμε άμεσα όταν θα εκδοθούν και θα δημοσιευτούν οι σχετικές γνωμοδοτήσεις.
Εντός 20 ημερών θα ενημερωθούμε από τις αρμόδιες Ανεξάρτητες Αρχές για τους χειριστές της αναφοράς μας.