Προ των πυλών βρίσκεται η υλοποίηση ενός φιλόδοξου σχεδίου που αποσκοπεί να ενώσει την Ευρώπη με την Αφρική μέσω ενός υποθαλάσσιου τούνελ. Για πρώτη φορά μετά από το χωρισμό των δύο ηπείρων από τα στενά του Γιβραλτάρ πριν από 200 εκατομμύρια χρόνια οι πολίτες και τα καταναλωτικά προϊόντα θα κινούνται ελεύθερα με αφετηρία την Ισπανία και προορισμό το Μαρόκο και αντίστροφα. Το υποθαλάσσιο τούνελ θα έχει μήκος 40 χιλιομέτρων και θα φθάνει 300 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της Μεσογείου.

Υπολογίζεται να κοστίσει τουλάχιστον 8 δισ. δολάρια. Στη χρηματοδότησή του θα συμβάλει η Ε.E. και η Παγκόσμια Τράπεζα. Η παράδοση του έργου στο κοινό αναμένεται να πραγματοποιηθεί σε 15 χρόνια. Οι δύο κυβερνήσεις που συζητούσαν τη δημιουργία μιας γέφυρας ή ενός υποθαλάσσιου τούνελ για πάνω από 20 χρόνια φέτος ετοιμάζονται να δώσουν τελικά τα «χέρια». Οι σχέσεις ανάμεσα σε Ισπανία και Μαρόκο δεν ήταν πάντα καλές. Κατά καιρούς έχουν δημιουργηθεί εντάσεις για ζητήματα μετανάστευσης, αγροτικής πολιτικής αλλά και για τα κυριαρχικά δικαιώματα των ισπανικών Θέουτα και τη Μελίγια, που βρίσκονται σε αφρικανικό έδαφος.

Η κατασκευή του τούνελ πάντως αναμένεται να αποτελέσει τμήμα του νέου μεσογειακού κόμβου συγκοινωνιών για επιβάτες και για εμπορεύματα, ανοίγοντας νέες οδούς στον παγκόσμιο χάρτη. Πολλοί αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό την ένωση των δύο ηπείρων. Οι Ισπανοί θεωρούν ότι η επικοινωνία με μια από τις φτωχότερες χώρες του κόσμου θα δημιουργήσει προβλήματα, με κυριότερο αυτό της παράνομης μετανάστευσης. Η έναρξη της κατασκευής του τούνελ που θα ενώνει την Πούντα Παλόμα της Ισπανίας (έξω από την πόλη Ταρίφα) με το ακρωτήριο Μαλαμπάτα, ανατολικά της Ταγγέρης, εξαρτάται από τις τεχνικές μελέτες των κατασκευαστριών εταιριών. Οπως τονίζει ο Ανγκέλ Απαρίτσιο, πρόεδρος της ισπανικής επιτροπής για την κατασκευή του τούνελ, υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες που πρέπει να ξεπεραστούν. «Τα τμήματα αργίλου και βράχου όπου πρέπει να σκάψουμε δεν είναι τόσο συμπαγή όσο στα υπόλοιπα μέρη του κόσμου που διαθέτουν υποθαλάσσια τούνελ, δημιουργώντας πιέσεις», δήλωσε ο κ. Απαρίτσιο.

Το πιο γνωστό παρόμοιο εγχείρημα μέχρι σήμερα είναι το Eurotunnel, που ενώνει το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία, μειώνοντας την απόσταση των δύο χωρών σε μόλις 2,5 ώρες. Το Channel Tunnel, όπως αλλιώς είναι γνωστό το υποθαλάσσιο τούνελ της Μάγχης, έχει μήκος 50,5 χιλιομέτρων, λίγο μεγαλύτερο από αυτό που σχεδιάζεται να ενώσει την Ισπανία και το Μαρόκο. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1988 και ολοκληρώθηκε το 1994, όταν και εγκαινιάστηκε από τη βασίλισσα Ελισάβετ και τον τότε Γάλλο πρόεδρο Φρανσουά Μιτεράν. Η ολοκλήρωσή του ήταν αρκετά δύσκολη και ξεπέρασε κάθε οικονομικό προϋπολογισμό, φθάνοντας τα 12 δισ. δολάρια.

Υπό μελέτη βρίσκεται και ένα ακόμη υποθαλάσσιο τούνελ που στοχεύει στη σύνδεση της Ευρώπης και της Αμερικής μέσω της Σιβηρίας και της Αλάσκας. Σύμφωνα με τις μελέτες, θα έχει μήκος 103 χλμ., λαμβάνοντας επάξια τον τίτλο του μεγαλύτερου υποθαλάσσιου τούνελ του κόσμου. Το κόστος του υπολογίζεται στα 65 δισ. δολ., αλλά βρίσκεται μόνο στα χαρτιά.

Πηγή: www.e-tipos.com