Ένα σπάνιο ντοκουμέντο με άγνωστο μέχρι τώρα υλικό για την επανάσταση στην Κούβα για πρώτη φορά στις ελληνικές αίθουσες

ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ

Σκηνοθεσία - Σενάριο - Παραγωγή: Βιτόρ Παλέν και Έρολ Φλιν

Έτος: 1959
Διάρκεια: 50’
Ασπρόμαυρη

Παίζουν: Errol Flynn, Florence Aadland, Beverly Aadland, Fulgencio Batista, Fidel Castro

Η 1 Γενάρη του 1959 είναι η μέρα που ο λαϊκός αντάρτικος στρατός μπαίνει θριαμβευτικά στην Αβάνα, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για μια δίκαιη κοινωνία, για τη σοσιαλιστική διακυβέρνηση και τη βελτίωση της ζωής των λαϊκών στρωμάτων της Κούβας.

Πενήντα πέντε χρόνια μετά για πρώτη φορά στην Ελλάδα προβάλλεται ένα σπάνιο ντοκουμέντο, ένα καταπληκτικό ντοκιμαντέρ το οποίο είναι γυρισμένο κατά την διάρκεια της επανάστασης στην Κούβα.

Αυτή η πραγματικά επαναστατική ταινία είναι μοναδική στην ιστορία του κινηματογράφου βλέποντας να πρωταγωνιστεί ο αμερικάνος κινηματογραφικός σταρ της εποχής Errol Flynn και ο Φιντέλ Κάστρο!

Σύνοψη

Κούβα τέλη δεκαετίας 50. To Cuban Story είναι ένα εκπληκτικό ντοκιμαντέρ με σπάνιο οπτικό υλικό για την Επανάσταση στην Κούβα. Ο σεναριογράφος και παραγωγός Βίκτορ Πάλεν και ο κινηματογραφικός αστέρας Έρολ Φλιν βρίσκονται στην Κούβα την περίοδο που η Επανάσταση βρίσκεται στο απόγειο της και την καταγράφουν με τον δικό τους τρόπο.

Βουβά επίκαιρα πλάνα δείχνουν τον Μπατίστα να συμμετέχει σε μια στρατιωτική παρέλαση ως επίδειξη δύναμης, να υποδέχεται Αμερικάνους στο προεδρικό μέγαρο, φοιτητές να συγκρούονται με την αστυνομία και να πεθαίνουν, τα καζίνο στην πόλη της Αβάνας σε αντίθεση με τη φτώχεια της υπαίθρου αντιπαραβάλλονται με την επιστροφή του Φιντέλ Κάστρο και των οκτώ μαχητών του από την εξορία στο Μεξικό, την αναδιοργάνωση του λαϊκού αντάρτικου στρατού στα βουνά της Σιέρα Μαέστρα, ενώ τις δυνάμεις του Μπατίστα να βρίσκονται στον κόλπο των Χοίρων. Για να εμποδίσει τις δυνάμεις του Κάστρο ο Μπατίστα επιτίθεται στο χωριό Σάντα Κλάρα. Ακολουθούν σκηνές όπου οι επιζήσαντες χωρικοί καλωσορίζουν τον αντάρτικο στρατό με τον ηγέτη Τσε Γκεβάρα. Ο Πάλεν και ο Φλιν δεν σταματούν το ντοκιμαντέρ μετά την νικηφόρα έκβαση της επανάστασης. Συνεχίζουν να κινηματογραφούν και μετά το τέλος των μαχών, όταν αρχίζει να οικοδομείται η σοσιαλιστική κοινωνία στην Κούβα.

Η ταινία τελειώνει με τον Φλιν να διαβάζει μια κάρτα που του έστειλε ο Κάστρο, όπου προσκαλεί τους θεατές να επισκεφτούν την χώρα, όπου «Η ελευθερία, η δημοκρατία και όλα τα πράγματα που βιώνουν οι κάτοικοι της Κούβας είναι μια πραγματικότητα» .

ΔΥΝΑΤΗ ΑΦΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΟΡ ΦΛΙΝ

«Γεια σε όλους. Με συγχωρείτε, είναι ζεστά εδώ», λέει κοιτάζοντας την κάμερα. «Αλλά περιμένετε μέχρι να σας δείξω κάτι. Τότε θα αισθανθείτε τη ζέστη και εσείς». Παίρνει μια υδρόγειο, βάζει το δάχτυλό του στην Καραϊβική «Βλέπετε αυτό το μικρό κομματάκι εδώ κάτω; Λοιπόν, αυτό είναι το νησί της Κούβας», λέει. «Μπορεί να είναι μικρή. Όμως, πρόσφατα, έχει γίνει πολύ μεγάλη στις καρδιές των ανθρώπων που αγαπούν την ελευθερία σε όλο τον κόσμο».

Ο Flynn πετάει συνέχεια την υδρόγειο μακριά με ένα χαμόγελο ακούηγεται να αναπηδά στο πάτωμα εκτός πλάνου. «Τι ευδοκιμεί εδώ, τι συμβαίνει στη Σιέρα Μαέστρα; Πρέπει να το ανακαλύψω. Επιτρέψτε μου να φύγω».

Απόσπασμα από την ταινία

ΟΤΑΝ Η ΑΠΛΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ

Δεκαετία πενήντα ο Έρορ Φλιν μαζί με τον παραγωγό Victor Pahlen βρίσκονται για διακοπές στην Αβάνα. Η επανάσταση βρίσκεται στο απόγειο της. Οι δυο δράττονται της ευκαιρίας και ξεχύνονται στους δρόμους με τις φωτογραφικές μηχανές τους καταγράφοντας τα γεγονότα, παίρνοντας θέση υπέρ της Επανάστασης στην Κούβα.

Αυτή η πραγματικά επαναστατική ταινία είναι μοναδική στην ιστορία του κινηματογράφου βλέποντας να πρωταγωνιστήσει ο Αμερικάνος κινηματογραφικός σταρ της εποχής Έρολ Φλιν και ο Φιντέλ Κάστρο! Προβλήθηκε μια φορά μόνο στη Μόσχα, και είχε εξαφανιστεί έως ότου η κόρη του Πάλεν την ανακαλύψει κοντά στο 2000.

Παρά το χαμηλό κόστος παραγωγής της, το υλικό της ταινίας είναι τόσο σπάνιο, που ακόμα και ο επικεφαλής του Κουβανικού Εθνικού Αρχείου δήλωσε στην Κύρα Πάλεν κόρη του παραγωγού και σκηνοθέτη ότι δεν το έχει ξαναδεί.

Η ταινία έχει χαιρετίστηκε τόσο από τον Μάρτιν Σκορσέζε και Φράνσις Φορντ Κόπολα.

Έρολ Φλιν - Βιογραφικό

Ο Έρολ Λέσλι Φλιν (Errol Leslie Flynn) (20 Ιουνίου 1909– 14 Οκτωβρίου 1959) ήταν Αυστραλο-αμερικανός ηθοποιός του κινηματογράφου, που έγινε γνωστός για τους ρομαντικούς ηρωικούς ρόλους του στις ταινίες του Χόλιγουντ και τον επιδεικτικό τρόπο ζωής του.

Ο Έρολ Φλιν γεννήθηκε στο Χόμπαρτ της Τασμανίας, όπου ο πατέρας του Θίοντορ Τόμσον Φλιν (Theodore Thomson Flynn) ήταν λέκτορας (1909) και αργότερα καθηγητής (1911) της βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Τασμανίας (UTAS). Το 1926, όταν ο Φλιν ζούσε στο Τσάτσγουντ του Σίδνεϊ, παρακολουθούσε το Αγγλικανικό Σχολείο του Σίδνεϊ (Sydney Church of England Grammar School). Εκδιώχθηκε από το σχολείο εξαιτίας της εμπλοκής του σε καβγάδες και, σύμφωνα με ισχυρισμούς, της σύναψης ερωτικής σχέσης με μια πλύντρια του σχολείου. Εκδιώχθηκε επίσης και από αρκετά άλλα σχολεία της Τασμανίας.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, ο Φλιν έφυγε για το Ηνωμένο Βασίλειο και το 1933 κατάφερε να πιάσει δουλειά ως ηθοποιός στη θεατρική εταιρεία του Νορθάμπτον όπου εργάσθηκε για επτά μήνες στο Βασιλικό Θέατρο της πόλης. Επίσης έπαιξε το 1934 στο φεστιβάλ του Μάλβερν (Malvern Festival), στη Γλασκόβη και στο Γουέστ Εντ του Λονδίνου.

Το 1933 πρωταγωνίστησε στην αυστραλιανή ταινία «In the Wake of the Bounty» που σκηνοθέτησε ο Τσαρλς Σόουβελ (Charles Chauvel). Το 1935 εμφανίστηκε στην ταινία «Murder at Monte Carlo» που γυρίστηκε στα βρετανικά στούντιο Τέντινγκτον της Warner Bros., ταινία η οποία πλέον θεωρείται απολεσθείσα. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων αυτής της ταινίας τον ανακάλυψε ένα στέλεχος της εταιρείας, υπέγραψε συμβόλαιο και μετανάστευσε στις Η.Π.Α. ως ηθοποιός επί συμβολαίω. Το 1942 ο Φλιν έλαβε την αμερικανική ιθαγένεια.

Ο Έρολ Φλιν έκανε αμέσως αίσθηση με τον πρώτο πρωταγωνιστικό ρόλο του στην ταινία «Κάπτεν Μπλαντ» το 1935. Γρήγορα καθιερώθηκε ως ηθοποιός σε ρόλους όπου υποδυόταν τον άφοβο, ρομαντικό, ριψοκίνδυνο και ικανό ξιφομάχο ήρωα, που προσπαθεί να κερδίσει την καρδιά μιας όμορφης γυναίκας, σώζοντας ταυτόχρονα την κοινωνία από τα νύχια ενός θρασύδειλου κακού. Η επόμενη ταινία του ήταν «Η επέλασις της ελαφράς ταξιαρχίας» το 1936. Μετά την εμφάνισή του στον ρόλο τού Μάιλς Χέντον στην ταινία «Πρίγκηψ και πτωχός» (The Prince and the Pauper) το 1937, ερμήνευσε τον πλέον επιτυχημένο ρόλο του, υποδυόμενος τον «Ρομπέν των Δασών» στην ομώνυμη ταινία το 1938.

Άλλες κινηματογραφικές επιτυχίες του ήταν «Αι αερομαχίαι» του Δυτικού Μετώπου (τίτλος επανέκδοσης Αποστολή θανάτου) (The Dawn Patrol) όπου εμφανίστηκε μαζί με τον στενό φίλο του Ντέιβιντ Νίβεν το 1938, «Ο κατακτητής» το 1939, «Ο αετός των θαλασσών» (The Sea Hawk) το 1940 και «Δον Ζουάν» (Adventures of Don Juan) το 1948.

Μετά την είσοδο των Η.Π.Α. στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο, ο Φλιν συχνά κατηγορήθηκε επειδή δεν κατατάχθηκε, ενώ συνέχιζε να ερμηνεύει ρόλους πολεμικών ηρώων σε ταινίες. Στην πραγματικότητα, είχε προσπαθήσει να καταταγεί σε όλους τους κλάδους για στρατιωτική υπηρεσία, αλλά είχε απορριφθεί από παντού λόγω υγείας.

Τη δεκαετία του 1950 ο Φλιν είχε γίνει μια κακή απομίμηση του εαυτού του. Η κατάχρηση αλκοόλ και ναρκωτικών είχε ως αποτέλεσμα να φαίνεται πρόωρα γερασμένος, ενώ και το πρόσωπό του ήταν πρησμένο. Παρ' όλα αυτά κέρδισε την αναγνώριση στον ρόλο ενός άχρηστου μπεκρή στην ταινία «Ο ήλιος ανατέλλει ξανά» (The Sun Also Rises, 1957), και στον ρόλο του ειδώλου του Τζον Μπάριμορ (John Barrymore) στην ταινία «Too Much, Too Soon» (1958). Η αυτοβιογραφία του «My Wicked, Wicked Ways» κυκλοφόρησε λίγο μετά τον θάνατό του και περιέχει χιουμοριστικά ανέκδοτα σχετικά με το Χόλιγουντ. Σύμφωνα με τον βιβλιοκριτικό Σάιμον Κάτερσον, το βιβλίο "παραμένει μία από τις πιο συγκλονιστικές και αποκρουστικές αυτοβιογραφίες που έχει γραφτεί ποτέ από ένα αστέρα του Χόλιγουντ ή οποιοδήποτε άλλον γι' αυτό το θέμα. Η επανάσταση στην Κούβα στο τέλος της δεκαετίας του ’50 σήμανε το τέλος του κόσμου της «διασκέδασης». Το 1958, ο Φλιν, όπως πολλοί άλλοι, έγινε του Φιντέλ Κάστρο και λαϊκού αντάρτικου στρατού.

Βίκτορ Πάλεν - Βιογραφικό

Ο Βίκτορ Πάλεν γεννήθηκε στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας 18 Φεβρουαρίου 1907. Μετακόμισε στο Παρίσι και έγινε παραγωγός ταινιών και σεναριογράφος. Το 1956 μετακομίζει στην Κούβα, όπου θα γνωρίσει τον Έρολ Φλιν. Οι δυο τους γίνονται καλοί φίλοι και ανοίγουν ένα σινεμά κοντά στην Αβάνα. Με την επανάσταση στην Κούβα κάνει την παραγωγή και σκηνοθετεί μαζί με τον Έρορ Φλιν το ντοκιμαντέρ «Cuban Story». Έζησε στη Ρώμη , το Παρίσι το Λονδίνο, το Μεξικό. Πέθανε σε ηλικία 74 χρονών στην Καλιφόρνια.

«Ο ΧΕΜΙΝΓΟΥΕΪ ΣΤΗΝ ΚΟΥΒΑ»

(HEMINGWAY'S CUBA) Σκηνοθεσία: Στέφεν Κρίσμαν

Σενάριο: Στέφεν Κρίσμαν, Τζ. Γκάρετ Γκλόβερ, Τεντ Νίλσον

Διάρκεια: 42΄

Σύνοψη

Ο Έρνεστ Χέμινγουει ήταν ένας από τους δεκάδες επώνυμους που επισκέφθηκαν και μαγεύτηκαν από το νησί, τους ανθρώπους, την μουσική του, τους ρυθμούς της Κούβας. Ακόμα στα μπαρ της Αβάνας μια θέση είναι κρατημένη για τον μεγάλο συγγραφέα.

Μέσα από σπάνιο υλικό από κρατικά αρχεία, συνεντεύξεις από ανθρώπους που τον γνώρισαν, αναδύεται το πορτραίτο ενός γνήσιου εραστή της ζωής αλλά και της μοναδικής ατμόσφαιρας του σμαραγδένιου παραδείσου της Καραϊβικής.

Έρνεστ Χέμινγουεϊ (Ernest Hemingway)

O Έρνεστ Μίλλερ Χέμινγουεϊ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε στο Όουκ Παρκ του Ίλινοις τον Ιούλιο του 1889 και πέθανε το 1961 στο Αϊντάχο. Αποτέλεσε μέλος της αποκαλούμενης “Χαμένης Γενιάς” (Lost Generation) των αμερικανών συγγραφέων και ποιητών που έζησαν στο Παρίσι, στις δεκαετίες 1920 και 1930. Το 1953 τιμήθηκε με το Βραβείο Πούλιτζερ και το 1954 με το Νόμπελ Λογοτεχνίας.

Υπήρξε συγκρατημένα υποστηρικτής της Κουβανικής Επανάστασης του 1959 και συναναστράφηκε τόσο τον Φιντέλ Κάστρο όσο και τον Τσε Γκεβάρα.

Στο bar El Floridita στην Αβάνα, υπάρχει άγαλμα του Χέμινγουεϊ, φιλοτεχνημένο από τον Χοσέ Βίγια Σομπερόν, δίπλα σε μια φωτογραφία του συγγραφέα με τον Φιντέλ Κάστρο.